
POLAND

Television across
Europe:

Follow-up Reports 2008

NETWORK MEDIA PROGRAM

OPEN SOCIETY INSTITUTE

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM



Published by

OPEN SOCIETY INSTITUTE

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

400 West 59th Street
New York, NY 10019

USA

© OSI/EU Monitoring and Advocacy Program, 2008
All rights reserved.

TM and Copyright © 2008 Open Society Institute

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

Website
<www.eumap.org>

<www.mediapolicy.org>

Design & Layout by Q.E.D. Publishing

http://www.eumap.org


A C K N O W L E D G E M E N T S  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
3

Acknowledgements 
This country report was prepared as part of a series of monitoring reports titled 
‘Television across Europe: Follow-up Reports 2008’. The series presents an update of 
the situation in nine of the original twenty countries covered in the 2005 reports series 
“Television across Europe: regulation, policy and independence”. The countries 
included in the 2008 series are: Albania, Bulgaria, Czech Republic, Italy, Lithuania, 
Macedonia, Poland, Romania and Slovakia. 

Both series of reports have been prepared by the EU Monitoring and Advocacy 
Program (EUMAP) of the Open Society Institute and by the Network Media Program 
(NMP) of the Open Society Foundation, in co-operation with local experts. EUMAP 
and NMP would like to acknowledge the primary role of the following individuals in 
researching and drafting this country report. 

Final responsibility for the content of the reports rests with the Programs. 

“Television across Europe – Follow-up Reports 2008, Poland” 

Editors 

Marius Dragomir (NMP) Project Manager and Editor 

Mark Thompson (NMP) Editor 

Country reporter 

Andrzej Krajewski Press Freedom Monitoring Centre  

OSI Team 

Gordana Janković (NMP) Program Director 

Biljana Tatomir (NMP) Deputy Director 

Miriam Anati (EUMAP) Advocacy and Communications 

Andrea Gurubi Watterson (EUMAP) Program Coordinator 

Csilla Tóth (EUMAP) Program Assistant 

Joost van Beek (EUMAP) Website Manager 

Sergey Shabanov (EUMAP) Website Developer 



 



P R E F A C E  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
5

Preface 
Television across Europe: Follow-up Reports 2008 is a monitoring project of EUMAP 
(EU Monitoring and Advocacy Program) at the Open Society Institute and of the 
Network Media Program at the Open Society Foundation. The project updates and 
builds on the outcome of the original Television across Europe: regulation, policy and 
independence monitoring reports released in October 2005, which covered 20 
countries. 

The 2005 reports concluded that the pivotal role of television in supporting democracy 
in Europe was under threat. It showed that public service broadcasters were being 
forced to compromise quality to compete with commercial channels, and that many of 
them depended on Governments or political parties. Moreover, ever-larger 
concentrations were developing in the commercial sector, often with clear political 
affiliations. These developments jeopardised broadcasting pluralism and diversity, with 
the new democracies of Central and Eastern Europe most acutely at risk. 

The original Television across Europe project and its linked advocacy activities ended in 
June 2006. Since then, the Network Media Program has funded a number of follow-
up projects, carried out by partner organisations in selected countries, aimed at 
promoting and building on the reports’ findings and conclusions. 

There have been significant developments in many of the countries covered in the 
2005 reports, with respect to many of the areas monitored. Launched in London in 
March 2008, Television across Europe: Follow-up Reports 2008 monitors these 
developments in nine of the twenty countries that were originally monitored: Albania; 
Bulgaria; the Czech Republic; Italy; Lithuania; Poland; the Republic of Macedonia; 
Romania and Slovakia. These countries were selected because of the continuing 
significant changes in their broadcasting landscape. 

Television across Europe: Follow-up Reports 2008 maps the main changes in broadcasting 
legislation, policy and market over the past three years and assesses the progress – or 
lack of – that these countries have made in improving the independence and pluralism 
of their broadcasting. 

As with the original 2005 reports, these updates are addressed to policy makers, civil 
society activists and academics alike, as a contribution to bringing about change where 
it is needed.  

The nine country reports were drafted by local experts with the support of partner 
NGOs. All country reports are based on the same methodology, thus allowing for a 
comparative analysis. OSI and OSF assume final responsibility for their content. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8  
6 

About EUMAP 

EUMAP, the EU Monitoring and Advocacy Program of the Open Society Institute, 
monitors the development of selected human rights and rule of law issues in both the 
European Union and in its candidate and potential candidate countries. 

EUMAP works with national experts and nongovernmental organizations (NGOs) to 
compile reports that are distributed widely throughout Europe and internationally. 
The reports are designed to encourage broader participation in the process of 
articulating the EU’s common democratic values as well as in ongoing monitoring of 
compliance with human rights standards throughout the Union. 

In addition to these monitoring reports on Television across Europe, EUMAP is 
currently focusing on access to Education for Roma and on the situation of Muslims in 
selected EU Cities. 

Previous EUMAP reports include the 2005 Television across Europe series as well as 
reports on minority protection, the rights of people with intellectual disabilities, 
judicial independence, judicial capacity, corruption and anticorruption policy and 
equal opportunities for women and men.  

All EUMAP reports as well as further information on the program are available at 
www.eumap.org. 

About NMP 

The Network Media Program seeks to promote independent, professional, and viable 
media and quality journalism, primarily in countries undergoing a process of 
democratization and building functioning media markets. 

The Media Program supports initiatives aimed at helping media-related legislation 
conform to international democratic standards, increasing professionalism of 
journalists and media managers, strengthening associations of media professionals, and 
establishing mechanisms of media self-regulation. The Media Program also supports 
media outlets that stand for the values of open society, as well as efforts aimed at 
monitoring and countering infringements on press freedom, and promoting changes in 
media policy that ensure pluralism in media ownership and diversity of opinion in 
media. 

Although traditionally the Media Program has focused on Central, Eastern, and South 
Eastern Europe, CIS, and Mongolia, during the past several years it has expanded to 
Western and Southern Africa, Southeast Asia, and Latin America. 

http://www.eumap.org


 

 

Television across Europe: 

Follow-up Reports 2008 

Poland 
By Andrzej Krajewski 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
8 

Table of Contents 

 A. Executive Summary  ..............................................................  11 

 B. Recommendations  ................................................................  12 

 1. Original recommendations from the 2005 report  ............  12 

 1.1 Policy  .......................................................................  12 

 1.2 Regulatory authorities (KRRiT)  ................................  13 

 1.3 Public broadcaster (TVP)  .........................................  14 

 1.4 Private broadcasters  ..................................................  15 

 2. New recommendations based on the 2008 Report  ...........  15 

 2.1 Digitalisation  ............................................................  15 

 2.2 Public debate  ............................................................  15 

 2.3 Public Service Broadcasting  ......................................  15 

 C. Main Findings of the Follow-up Monitoring  ........................  16 

 1. General broadcasting environment  ..................................  16 

 1.1 Key developments in legislation and policy  ...............  16 

 1.2 EU legal provisions  ...................................................  16 

 1.3 Broadcasting market  .................................................  17 

 2. Regulation and licensing of the television sector  ..............  19 

 2.1 Regulatory authorities and framework  ......................  19 

 2.2 Licensing system  .......................................................  21 

 3. Regulation and management of public service 
television broadcasting (PSB)  ..........................................  27 

 3.1 PSB legislation and policy  .........................................  27 

 3.2 PSB governance structure  .........................................  27 

 3.3 PSB funding  .............................................................  33 

 3.4 Editorial standards  ....................................................  36 

 4. Commercial broadcasting  ................................................  39 

 4.1 Regulation and management  ....................................  39 

 4.2 Ownership and cross ownership  ...............................  39 

 4.3 The advertising market  .............................................  41 

 4.4 Editorial standards and independence  .......................  42 

 4.5 Regional and local broadcasting  ................................  43 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
9 

 

 5. Programming ...................................................................  44 

 5.1 Output  .....................................................................  44 

 5.2 General provisions on news  .......................................  45 

 5.3 General programme production guidelines  ................  46 

 5.4 Quotas  ......................................................................  46 

 5.5 Obligations on PSB  ..................................................  46 

 5.6 Obligations on commercial broadcasters  ...................  48 

 6. Conclusions  .....................................................................  49 

  ANNEX 1. Legislation cited in this report  .......................  51 

  ANNEX 2. Bibliography  .................................................  52 

 

Index of Tables 
Table 1. Audience share of the main television channels in 2002–2006  ..................  18 
Table 2. The digital channels of the largest private broadcasters in Poland  ..............  26 
Table 3. TVP digital programmes  ...........................................................................  27 
Table 4. TVP budget in 2004–2007 (breakdown by the source of revenue)  ............  33 
Table 5. Who does and does not pay the licence fee? (in thousands)  .......................  34 
Table 6. Politicians on nationwide TVP news programmes 16 October–25 

November 2006  ....................................................................................  37 
Table 7. Advertising as percentage of programme time  ............................................  41 
Table 8. Share of TV advertising income in 2006 (as gross percentage)  ...................  42 
Table 9. Shares of public and private broadcasters’ output in 2006 (by genre)  .........  45 
Table 10. TVP programmes fulfilling general public broadcasting obligations 

in 2003–2006 (share of total programming as percentage)  .....................  48 
 

List of Abbreviations 
IPN Institute of National Remembrance, Instytut Pamięci Narodowej 

KRRiT National Broadcasting Council, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

LPR League of Polish Families, Liga Polskich Rodzin 

NSA Supreme Administrative Court, Naczelny Sąd Administracyjny 

OSCE Organisation for Security and Co-operation in Europe 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
10

PAP Polish Press Agency, Polska Agencja Prasowa 

PiS Law and Justice party, Prawo i Sprawiedliwość 

PO Citizens’ Platform, Platforma Obywatelska 

SDP Polish Journalists’ Association, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich 

SLD Democratic Left Alliance, Sojusz Lewicy Demokratycznej 

TVP Polish Television, Telewizja Polska 

UKE Office of Electronic Communications, Urząd Komunikacji Elektronicznej 

UOKiK Office for Competition and Consumer Protection, Urząd Ochrony 
Konkurencji i Konsumentów 

 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
11

A. Executive Summary 
Polish electronic media are at a crucial moment of their development. The public 
service broadcaster, Polish Television (TVP, Telewizja Polska) which still commands 
more than half of the country’s audience and advertising revenue, is a grizzled political 
and commercial behemoth. With dwindling income from the licence fee, which the 
Government wants to abolish in any case by the end of 2008, fierce fighting for 
advertising revenue, and TVP losing its younger, more educated and wealthier viewers, 
the future looks bleak for Polish public service broadcasting. 

The new Government badly wants to change the management of TVP, which was 
nominated by the previous Government. The future of TVP is at the heart of a heated 
debate. If the licence fee is indeed scrapped by Parliament, the public service 
broadcaster will be financed from the State budget through a Public Mission Fund. 
The sources for this fund would also include income from taxing private TV 
broadcasters, as compensation for TVP relinquishing part of its current share of 
advertising revenue. 

Some politicians talk about privatising TVP 2, TVP Info and bestowing 16 TVP 
regional branches upon municipalities, however the government denies any 
privatisation of TVP. However, if such plans are implemented, it would lead to a 
halving of TVP’s current staff of 4,600. The move would be expected to terminate 
hundreds of sinecures given to allies of the political parties that have ruled Poland since 
1989 and even before. It is no surprise that the strongest opponents of mission-driven, 
depoliticised public service media are TVP’s current managers. Today, in order to 
watch TVP’s public service programmes (other than news, political talk shows and 
children’s programming) viewers have to stay awake after midnight. In primetime, 
ratings prevail over the noble mission. 

Private TV stations are flourishing, launching new channels and gearing up for the 
digital switch-over scheduled for 2012, the year when Poland and Ukraine will host the 
European Football Championships. TV Polsat and TVN are the strongest operators, 
running their own digital platforms. But the smaller TV Puls, strengthened by News 
Corporation investments, is also flexing its muscles. The process of analogue switch-off 
may happen gradually before 2012. 

The plurality of the media market helps to keep up editorial standards. However, the 
politicisation of public service media and the commercialisation of all media outlets 
threaten journalistic ethics. The lack of strong professional organisations contributes to 
the politicisation of the media. At the same time, the lack of media trade unions makes 
journalists even more vulnerable to pressures from both owners and managers. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
12

B. Recommendations 
1. ORIGINAL RECOMMENDATIONS FROM THE 2005 

REPORT
1 

In general, despite some progress made by the KRRiT in various areas (such as the 
adoption of clear rules to make appointments to positions in the TVP’s Supervisory 
Board and Management Board conditional on professional experience and subject to 
effective conflict of interest provisions), the recommendations from the original OSI 
report have not been adopted and many of them remain pertinent. 

1.1 Policy 

Digitalisation 

1. The Government should clarify 
plans for the transition to digital 
television, including, in particular, 
a clear strategy for how 
broadcasters and viewers should be 
motivated to participate, as well as 
a clear conception of State financial 
involvement. 

This recommendation has been partially adopted. 
However the State’s financial involvement in digital 
transition is still not clear, the choice of technical 
requirements was completed and the strategy to 
motivate broadcasters and viewers was presented by 
UKE. The process was delayed by shifting 
responsibilities from one regulatory agency, KRRiT, 
to another, UKE, but in 2008 it has picked up the 
speed. 

 

                                                 
 1 “Poland” in Open Society Institute, Television across Europe: regulation, policy and independence, 

Budapest, 2005 (hereafter OSI/Poland), pp. 1,146–1,147. 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
13

1.2 Regulatory authorities (KRRiT) 

Public debate

2. The National Broadcasting Council 
(KRRiT), the parliamentary Culture and Mass 
Media Committee and media experts should 
organise a structured public debate on the 
future of broadcasting regulation in Poland 
and on the role and mission of TVP in 
particular. The debate should be defined as an 
attempt to achieve consensus on these issues 
and to yield specific policy recommendations 
that would then be pursued by the 
Government. It should involve former and 
current representatives of public and private 
television, politicians, media experts and civil 
society representatives, and allow input from 
the public. 

This recommendation has recently begun to 
be adopted. No public debate has yet been 
organised and attempts to focus attention on 
changes in broadcasting regulation and the 
role and mission of public TV have failed. 
The Kaczyński Government politicised both 
issues to the extreme. After the 2007 
elections, the Tusk Government worked on 
changes to shift more responsibilities from the 
KRRiT to the UKE and eliminate the licence 
fee. Broad debate on the organisation of 
public service media kicked off in 2008. 

Independence

3. The Government should initiate changes in 
the Broadcasting Act to alter the procedure for 
appointment (or nomination) of members of 
the KRRiT, in order to ensure its 
independence from both governing and 
opposition political parties. This could, for 
example, be done by ensuring that nominees 
of the Polish Parliament and President 
constitute a minority on the Council, inter 
alia, through the inclusion of nominees of civil 
society organisations and non-State media 
organisations. In addition, existing provisions 
requiring members to be experienced media 
professionals should be observed by Parliament 
and the President when making appointments.

This recommendation has been partly 
adopted with the 2008 amendments to the 
Broadcasting Law that included the 
appointment of seven KRRiT members by 
political bodies, but only from the list of 
candidates nominated by at least two civil 
society organisations or universities. 

4. The KRRiT should implement measures to 
make licensing procedures more transparent; 
for example, through public hearings. 

This recommendation has not been adopted. 
According to the latest proposed changes to 
the Broadcasting Act, licensing will be 
completely taken over by the UKE. 

 

 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
14

1.3 Public broadcaster (TVP) 

Professionalisation

5. The KRRiT should adopt clear rules to 
make appointments to positions in the 
Supervisory Board and Management Board of 
TVP conditional on professional experience 
and subject to effective conflict of interest 
provisions. 

This recommendation has been listened to. 
The Government’s current proposals to 
reform the Broadcasting Law include the right 
of the KRRiT to appoint and dismiss (for 
important reasons) members of the 
Supervisory Board and Management Board of 
TVP, only from those who win a contest 
organised by the KRRiT. 

6. TVP should undergo a fundamental 
structural audit and management review, in 
order to streamline its operations and increase 
its efficiency and transparency. This review 
could include recommendations on the 
privatisation of parts of TVP’s activities (for 
example, TVP2) as well as remedies necessary 
to stop its negative impact on the advertising 
market. 

The audit has been carried out at the request 
of the Minister of the Treasury, but its results 
are being kept secret by TVP’s Supervisory 
Board. Despite a steady decline in the rate of 
licence fee payment, the privatisation of TVP, 
at least in part, has been taboo among top 
politicians from the ruling party. Further 
debate and changes of legislation may change 
this in 2008. 

Public service role

7. The Government and Parliament should 
clarify, through amendments to the 
Broadcasting Act or other relevant binding 
rules, the public service obligations of the 
public broadcaster. Such clarification should 
also include both the rules governing its 
commercial operations and the extent to 
which its commercial activities should be 
allowed. 

This recommendation has not been adopted. 
The previous Council of the KRRiT made the 
same recommendation, but the current 
Council does not support it. The obligations 
of the public service broadcaster are part of 
the current debate on the public media bill, 
which is expected to be passed later in 2008. 

Funding 

8. The Government and Parliament should 
reform the system for financing TVP in line 
with restrictions on its commercial activities in 
order to make funding transparent, 
predictable and sufficient for the public 
broadcaster to fulfil its remit. This might be 
done either by making the current licence fee 
into a tax, or by creating a special fund 
financed by payments from commercial 
broadcasters. However, consensus and 
consistency in reform are at least as important 
as the details of reform. 

This recommendation has not been adopted. 
There is no political consensus over changes in 
the system. The ruling party has to anticipate 
the President’s use of his veto by reaching a 
compromise with the leftist parties. The 
licence fee is likely to be abolished. Instead, 
TVP will be financed from the State budget 
through a fund supported also by private 
broadcasters. To ensure more independence 
for TVP, funding from the State budget 
should be based on long-term planning and its 
management depoliticised. 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
15

9. The KRRiT should commission an 
independent analysis of TVP’s advertising 
practices, and provisions of the Competition 
and Consumer Protection Law should be 
applied strictly to prevent uncompetitive 
practices. 

This recommendation has not been adopted. 
A general audit of TVP was carried out early 
in 2008, but its results are kept secret by TVP. 

1.4 Private broadcasters 

Professional ethics 

10. Private broadcasters should 
support the development of codes of 
ethics and professional standards for 
journalists and other media 
employees. 

This recommendation has been partly adopted. Some 
private media organised public debates on the 
increasing political involvement of journalists. Some of 
them, such as TVN, adopted their own codes of 
ethics. 

2. NEW RECOMMENDATIONS BASED ON THE 2008 
REPORT 

2.1 Digitalisation 

1. Plans for digital transition, including a clear strategy for motivating broadcasters and 
viewers to participate, as well as a clear conception of State financial involvement, 
should be developed with professional organisations of broadcasters and experts. 

2.2 Public debate 

2. Government proposals to reform public service media financing should be presented 
for public discussion; the public, including listeners and viewers, professional 
organisations, broadcast unions and experts, should have a platform to express their 
opinions, ask questions and analyse the proposals. A committee of experts, 
professionals, KRRiT and Government representatives should prepare a proposal for 
the reform of the PSB; only then should it be formalised as a bill and discussed in 
Parliament. 

2.3 Public Service Broadcasting 

3. The upcoming amendments to Article 21 of the Broadcasting Act should define 
precisely the terms for fulfilling the public mission in information, opinion-making, 
education, entertainment, and sports programmes, including the required time quotas. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
16

C. Main Findings of the Follow-up Monitoring 
1. GENERAL BROADCASTING ENVIRONMENT 

1.1 Key developments in legislation and policy 

The parliamentary elections in autumn 2005 gave power to the right-wing Law and 
Justice Party (PiS, Prawo i Sprawiedliwość), led by Jarosław Kaczyński. A month later 
his twin brother, Lech Kaczyński was elected the country’s President. One of the 
President’s first moves at the end of 2005, only a week after his inauguration, was to 
sign an amendment to the 1992 Broadcasting Act2 that reduced the National 
Broadcasting Council (KRRiT, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji) from nine to five 
members, with the transparent motive of removing representatives of opposition 
parties. All the KRRiT members were replaced. There have been no other major 
changes in legislation and policy over the past three years, but many changes are 
expected in 2008. They include amendments to the 1992 Broadcasting Act to increase 
the number of KRRiT members to seven and to transfer most of the regulatory tasks of 
the KRRiT to the Office of Electronic Communications (UKE, Urząd Komunikacji 
Elektronicznej). If signed by the President or if his veto is overrun, this will lead to 
changes in the KRRiT’s staff. 

1.2 EU legal provisions 

Before acceding to EU membership in 2004, Poland agreed to harmonise its 
Broadcasting Act3 with the legal provisions of the Television Without Frontiers 
(TVWF) Directive, which was amended in 2007.4 However, only minor amendments 
to the Act have been passed. They included quota requirements for European and 
independent production. The KRRiT monitors broadcasters’ compliance with these 
quotas. 

Much broader changes are required to accommodate EU provisions on digital 
broadcasting, especially the “must-carry” rule as defined in the Universal Service 

                                                 
 2 Broadcasting Act of 29 December 1992, Official Gazette 1993, no. 7, item 34; amended in 1995, 

no. 66, item 335 and no. 142, item 701; 1996, no. 106, item 496; 1997, no. 88, item 554, and 
no. 121, item 770; 1999, no. 90, item 999; 2000, No. 29, item 356 and 358, No. 73, item 852. 

 3 Broadcasting Act of 2001, Official Gazette no. 101, item 1114; further amended by 2002, no. 25, 
item 253; 2002, no. 56, item 517; 2003, no. 96, item 874; 2004, no. 91, item 874 (hereafter 
Broadcasting Act). 

 4 Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 
amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain provisions laid down 
by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television 
broadcasting activities, Official Journal of the European Union, 18 December 2007, L 332/27. 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
17

Directive.5 According to a 2006 report by the KRRiT, operators which own at the 
same time broadcasters and digital multiplexes should be obliged to carry competing 
broadcasters on their multiplexes. “Therefore, it is so important to separate the 
positions of network operator and service provider,” the KRRiT report stated.6 

Another important conclusion of the report was that TVP should participate in the 
competition for digital broadcasting licences (to be organised by the regulator), rather 
than automatically receive licences to operate on a certain multiplex. The KRRiT 
noted that if the newer MPEG-4 standard were to be used, TVP would have no chance 
of filling up a multiplex with its own programming. TVP says it can do this by setting 
up new thematic channels. The KRRiT stressed that if TVP does not win the contest, 
“must-carry” rules for its programming should be implemented, ensuring that TVP 
programming would be carried by multiplexes operated by other players. The Office of 
Electronic Communications, the telecom regulatory agency in Poland, was also given 
responsibilities for digital licensing. 

1.3 Broadcasting market 

Between 2005 and 2007, the broadcasting market has seen steady growth, mainly in 
the satellite TV sector. Both public and private broadcasters have launched thematic 
TV channels as part of their transition to digital broadcasting. The commercial success 
of the TVN24 news channel prompted TVP to transform its TVP3 local channel into 
a news channel, TVP Info, and Polsat to start its own news channel. In April 2008, 
Polsat received a broadcast licence for a new channel, Polsat24, which is slated to start 
in June 2008.7 There is also a growing market for High-Definition (HD) channels 
thanks to the rapid sales of flat screen HDTV sets. 

Cable penetration has slightly increased year-on-year from 34.2 per cent in 2004 to 
35.5 per cent in 2006. At the same time, satellite coverage has dropped from 21.4 per 
cent in 2004 to 20.3 per cent in 2006 when the percentage of TV households served 
only by terrestrial analogue broadcasting was above 46 per cent.8 Cable TV networks 
predominantly cover cities, leaving inhabitants of smaller communities only with the 
satellite TV option. Over 400 satellite channels are available, some 50 of which are in 
Polish. The aggregate audience share for satellite-only channels is below 2 per cent. 

                                                 
 5 Directive 2002/22/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on 

universal service and users’ rights relating to electronic communications networks and services 
(Universal Service Directive). 

 6 “Działalność KRRiT w zakresie wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce” (KRRiT 
activity on introduction of terrestrial digital TV in Poland), 5 April 2006, p. 39. 

 7 “Polsat 24 ma koncesję” (Polsat 24 has licence), Gazeta Wyborcza, 2 April 2008, p. 27. 

 8 Source: AGB Nielsen Media Research. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
18

Despite a slight but steady drop in audience, TVP1 has maintained its supremacy in 
viewership. TVP2 saw a massive drop in its audience in 2005 when it lost second 
position in audience share to private TVN, which has seen the most spectacular 
increase in audience over the past three years. Although it still commands the largest 
part of the advertising market, TVP continues to lose audiences with its public service 
mission programmes. For example, the first three shows of renowned commentator 
Tomasz Lis’s political talk show, aired on Monday nights on TVP2 after the extremely 
popular M jak miłość (L for Love), had much lower ratings than its direct competitor, 
The Szymon Majewski Show, on private TVN.9 

Table 1. Audience share of the main television channels in 2002–2006 

Channel 
Audience share (percentage) 

2002 2003 2004 2005 2006

TVP1 25.9 25.8 25.1 24.7 24.1

TVN 13.7 14.0 15.0 22.3 20.6

TVP2 20.7 21.1 21.1 15.2 17.0

Polsat 17.4 15.7 15.6 16.2 15.7

TVP Regional/TVP3 4.8 5.8 5.4 5.3 5.2 

TV 4 3.7 3.6 2.8 1.3 2.2 

TVN7 2.4 2.0 2.1 2.3 2.1 

TV Polonia 1.6 1.6 1.4 1.0 0.8 

TVN24 0.5 0.8 1.0 1.6 1.5 

Eurosport 0.6 0.7 0.7 0.7 0.6 

Other 8.7 8.9 9.9 9.4 10.4

Source: IP International Marketing Committee and TNS OBOP10 

                                                 
 9 Anna Nalewajk, Barbara Sowa, “TVN ogłasza zwycięstwo” (TVN proclaims victory), Dziennik, 

14 March 2008, p. 5. 

 10 IP International Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts, October 2007, 
p. 304, (hereafter, IP International Marketing Committee, Television 2007); IP International 
Marketing Committee, Television 2006. International Key Facts, October 2006, p. 298 (hereafter, 
IP International Marketing Committee, Television 2006); TNS OBOP. 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
19

2. REGULATION AND LICENSING OF THE TELEVISION 
SECTOR 

2.1 Regulatory authorities and framework 

Since 1993, in order to enhance the regulator’s political independence, its membership 
terms were staggered; one third of the KRRiT’s nine members were elected every two 
years. Four were chosen by the Sejm (the lower chamber of Parliament), two by the 
Senate (the upper chamber), and three by the President, all appointed for six-year 
terms. The Democratic Left Alliance (SLD, Sojusz Lewicy Demokratycznej), which ruled 
between 2001 and 2005, and Aleksander Kwaśniewski, the country’s leftist President 
between 1995 and 2005, has secured a leftist majority in the KRRiT until 2009. The 
so-called “Rywingate” scandal of 2003,11 in which TVP director Robert Kwiatkowski 
was implicated, greatly changed the political climate in Poland, paving the way for the 
appointment of Jan Dworak, from the right-centrist Citizens’ Platform (PO, Platforma 
Obywatelska) opposition party, as TVP Director in February 2004. 

Then, for almost two years, the KRRiT and the Minister of the Treasury on one side 
and TVP’s director and Supervisory Board on the other were locked in legal wrangling. 
In September 2004, at Dworak’s request, the station’s Supervisory Board suspended 
Dworak’s own deputy, Ryszard Pacławski, who was supported by the SLD. Dworak 
stated that he “lost confidence in him”. In June 2005, TVP’s other deputy director, 
Marek Hołyński, was suspended on the same pretext. In early 2005, to break the 
deadlock at the top of TVP, the KRRiT and the Ministry of the Treasury tried to 
change the TVP statute and install a new member on the station’s Supervisory Board 
to replace its head, Marek Ostrowski, who had briefly worked for TVP. When 
Ostrowski refused to go, KRRiT started a lawsuit against him, and later in 2005 – 
before the court’s verdict – it appointed Krzysztof Czeszejko-Sochacki to take his place. 
When the court confirmed Ostrowski in his position, both of TVP’s Deputy Directors 
were suspended. They continued to be paid until May 2006, when the entire TVP 
management was changed as a result of the PiS victory in the autumn 2005 elections. 
This lengthy infighting helped to weaken the political control over TVP, which rebuilt 
its independence and journalistic standards after a long period when the station had 
openly supported the left wing, under the aegis of Dworak’s predecessor, Robert 
Kwiatkowski. 

On the eve of the presidential and parliamentary elections in 2005, it appeared that the 
only way to end the leftist domination over the KRRiT was to have the Sejm, the 
Senate and the President reject the KRRiT’s Annual Report, which would compel the 
Council to resign within two weeks.12 With its majority in the Sejm and Senate and an 
ally in the President, the PiS could have done this in spring 2006. However, instead of 

                                                 
 11 For detailed information of the “Rywingate” affair, see OSI/Poland, pp. 1,097–1,098. 

 12 Broadcasting Act, Art. 16. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
20

waiting for the report, the PiS amended the Broadcasting Act to replace the entire 
membership of the KRRiT immediately after the 2005 elections. The President signed 
the amended law on 30 December 2005. PiS justified this hurry on the grounds that 
the old KRRiT would have appointed new supervisory boards for public service radio 
and TV broadcasters. These boards, whose tenures were due to end in May 2006, 
could then nominate the stations’ management.13 However, there was no evidence that 
the KRRiT had planned to do this. 

In early 2006, the KRRiT officially ceased to exist, leaving a regulatory vacuum until 
new members were appointed between 27 and 31 January 2006: two by the Sejm, one 
by the Senate, and two by the President. Only one of these five, the media lawyer 
Wojciech Dziomdziora, nominated by the President, fulfilled the criteria required by 
law, namely “a distinguished record of knowledge and experience in mass media”.14 
The second presidential appointee was Lech Kaczyński’s close associate, Elżbieta Kruk, 
who was appointed as chair of the KKRiT. The Sejm’s and Senate’s appointees 
included two TVP editors, Witold Kołodziejski and Tomasz Borysiuk (the former was 
Warsaw’s PiS councillor and the latter was the son of an MP from the Samoobrona 
Party); and Lech Haydukiewicz, a geographer and anti-abortion activist. 

In March 2006, the presidential prerogative to nominate the KRRiT’s Chair was 
scrapped by the Constitutional Court, which also challenged both the privileged 
position of “social broadcasters” (in reality Radio Maryja) in the process of licence 
renewal, and also the KRRiT’s ability to judge ethics in broadcast media. The 
Constitutional Court found that the amended Broadcasting Law conflicted with ten 
articles of the Constitution and asked the Sejm to revise it. After a six-week break in the 
spring of 2006, which was needed to change the Law, Elżbieta Kruk was re-elected 
Chair by the KRRiT’s other members. 

In January 2007, the KRRiT’s appointment of two members of the TVP’s Supervisory 
Board was linked with the appointment of the Director of the Polish National Bank. 
The regulator accepted the two Board members who had been proposed by the small 
ruling coalition parties only after these parties had backed the appointment of the 
Polish National Bank Director. (Before voting for the new Director, one of these 
parties, the League of Polish Families (Liga Polskich Rodzin, LPR), demanded an 
additional seat on the TVP Supervisory Board. LPR got this seat after a day of 
negotiations.) Following this trade-off, the KRRiT’s Dziomdziora admitted that the 
“KRRiT should cease to exist in its present form and be replaced by a new media and 

                                                 
 13 “Błyskawiczny druk ustawy medialnej” (Media law printed with lightning speed), Gazeta 

Wyborcza, 3 January 2006, p. 22. 

 14 Broadcasting Act, art. 7(1). 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
21

telecommunications regulatory body”.15 Three months later, he resigned as a protest 
against political machinations. 

In June 2007, the Sejm Committee rejected the KRRiT 2006 Annual Report, only to 
reverse this decision after political manoeuvring.16 The Sejm has only once definitively 
turned down a KRRiT Annual Report, and that was in mid 2004, as a result of 
“Rywingate”. 

2.2 Licensing system 

One change in the broadcast licensing regime, introduced by the 2005 amendment to 
the Broadcasting Act, was the extension of broadcast licences to 10 years. Another 
change was the introduction of a simplified procedure for renewing a licence, with no 
competition involved.17 In 2006, the KRRiT granted 36 licences for satellite TV 
programmes, six of them generalist channels, five specialising in films, two in news and 
the rest focused on education, medical and religious issues. Among others, the KRRiT 
issued broadcast licences to four new TVP satellite channels (TVP Sport, TVP 
Rozrywka (Entertainment), TVP Historia and TVP Film), two new satellite channels 
from TVN (TVN Sport and TVN Lingua) and two channels from the satellite 
platform operator CANAL+ Cyfrowy (CANAL+ Sport 2 and Kuchnia TV). The ITI 
Group, which owns TVN, also received a broadcast licence for a new satellite platform, 
nHDTV, comprising seven TVN programmes. The first tabloid TV channel in the 
country, TV Superstacja, originally owned jointly by the Polish television production 
companies Astro and K&R Enterprises, also received a broadcast licence. In 2007, half 
of the stake in TV Superstacja was bought by the advertising sales house Ster, which 
belongs to the Polsat group.18 

In 2006 and 2007, the KRRiT found that broadcasters generally complied with the 
licence conditions. However, in July 2006 the Supreme Administrative Court (NSA, 
Naczelny Sąd Administracyjny) ruled against imposing certain public obligations on 
private broadcasters. According to TV Polsat’s licence conditions, its programming 
should have a “generalist character”, and the station should air at least seven hours of 
information programmes and six hours of educational content every week. The 

                                                 
 15 Agnieszka Kublik, Piotr Bernaś, “Dziomdziora: W takim kształcie KRRiT nie powinna istnieć” 

(KRRiT should not exist in such a form), Gazeta Wyborcza, 16 January 2007, p. 3. 

 16 “Sprawozdaniem KRRiT ponownie zajmie się komisja kultury” (Culture commission will take 
care of KRRiT report again), available at http://wirtualnemedia.pl/article/151016_Sprawoz 
daniem_KRRiT_ponownie_zajmie_sie_komisja_kultury.htm (accessed 30 June 2007). 

 17 Broadcasting Act, Art. 116.8, available at http://www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm (accessed 1 
March 2008). 

 18 Adrian Gąbka, “Wbrew regułom” (Against the rules), Press monthly, January 2008, p. 64. 

http://wirtualnemedia.pl/article/151016_Sprawoz
http://www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
22

“KRRiT could not arrogate the right to dictate the percentage of programmes in the 
licence,” said NSA judge Stanisław Biernat.19 

The KRRiT was very active in the first months of 2006. Elżbieta Kruk issued 176 
decisions before her appointment as Chair being questioned by the Constitutional 
Court. They included two fines in February 2006 worth PLN 500,000 each 
(€135,000) on TV Polsat. One of the fines was imposed for disrespecting religious 
beliefs: a talk show guest mocked Radio Maryja’s anchor. The second fine was imposed 
for the show Fear Factor 3, which in the KRRiT’s judgment had aired offensive, 
inappropriate content (participants were asked to eat worms). TV Polsat appealed both 
sanctions with the Administrative Court. It lost the first case in November 2007. A 
decision on the second case is still pending. In July 2006, the KRRiT issued a 
statement against TV Polsat’s planned show Gay Army, based on letters of complaint 
from angry viewers.20 The station decided not to air the show. 

TV Polsat has received severe treatment from the KRRiT in the past. In 2004, it was 
obliged to pay a fine of PLN 400,000 (€108,000) for the “cruel” content of the first 
series of Fear Factor. This fine was worth half the station’s annual fee for using its 
frequency. For a comparable offence by TVP, the KRRiT in 2004 fined TVP only 
PLN 10,000 (€2,700). TVP’s fine was for broadcasting the programme Ballada o 
lekkim zabarwieniu erotycznym (Slightly Erotic Ballad), a documentary about 
prostitution, on Sunday evenings for more than six months. In 2008, the KRRiT fined 
TVN for featuring the Polish national flag amongst faeces in a satirical programme. 
The broadcaster risks a fine of PLN 1 million (€291,000). It said that it would appeal 
such a decision in court.21 

The KRRiT also imposed fines for breach of advertising and sponsorship provisions, 
mainly for exceeding advertising limits. However, these fines were not harsh. In 2006, 
they only amounted to PLN 21,000 PLN (€5,600). Monitoring of 73 broadcasters also 
revealed 22 cases of airing improper advertisements22 The KRRiT did not impose any 
financial penalty on Radio Maryja despite complaints about anti-Semitic remarks 
broadcast by right-wing journalist and politician Stanisław Michalkiewicz. 

In 2006, the KRRiT started 14 cases of licence withdrawal. These included the renewal 
of the licence for TV 4, which is tied financially to TV Polsat. The KRRiT hesitated to 

                                                 
 19 Danuta Frey, “W koncesji dla Polsatu było za dużo ograniczeń” (Too many restrictions on 

Polsat’s licence), Rzeczpospolita, 19 July 2006, available online at  
http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html (accessed 8 February 2008). 

 20 “Stanowisko KRRiT z 11 lipca 2006 r.” (KRRiT Position from July 26, 2006), available online at 
www.krit.gov.pl (accessed 23 November 2007). 

 21 Anna Nalewajk, “Rada nakłada kary, stacje sie buntują” (Council fines, broadcasters are 
rebelling), Dziennik, 24 April 2008, p. 7. 

 22 KRRiT, 2007 Annual Report, p. 65, available online at  
www.krrit.gov.pl/sprawozdania/spr2007/krrit_spraw_2007.pdf (accessed 23 November 2007). 

http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html
http://www.krit.gov.pl
http://www.krrit.gov.pl/sprawozdania/spr2007/krrit_spraw_2007.pdf


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
23

extend TV 4’s licence as some big broadcasting companies were fighting for a few local 
terrestrial frequencies used by TV 4. They included Rupert Murdoch’s News 
Corporation, which bought half of the stake in the religious station TV Puls in June 
2006 and wanted more stations, and the German publisher Axel Springer, which 
purchased 25 per cent of Polsat a few months later, but then had to back out following 
legal objections from the Office for Competition and Consumer Protection (UOKiK, 
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów).23 Rupert Murdoch’s visit to Poland in 
June 2007 fuelled speculation about the KRRiT’s preferential treatment of TV Puls. 
The regulator denied that Murdoch’s and Springer’s interests were behind its hesitation 
over TV 4. After considering the case for five months, the KRRiT decided to extend 
TV 4’s licence. Other cases included stations that failed to air and one station whose 
licence holder died. Broadcast licences are not transferable. In February 2008, TV Puls 
also received terrestrial frequencies for the towns of Szczecin, Wrocław, Nowy Sącz and 
Leszno, doubling its coverage to 30 per cent.24 

The television sector in 2006 and 2007 showed obvious signs of constrained 
development due to both a lack of valuable frequencies and the need to preserve the 
existing frequency spectrum for digital terrestrial networks. Therefore, there was almost 
no economically viable room for expansion, particularly for regional broadcasters such 
as TV 4, TVN and TV Puls. Four available terrestrial TV frequencies were distributed 
among the stronger players on the regional market – TVN, TV 4 and TV Puls – to 
help them improve their reach. Their licences are valid until 2014, when the 
frequencies are to be used for digital broadcasting. 

Digital terrestrial TV licensing has been the subject of debate since 2005. “This process 
is comparable to the licensing of private television stations in the early 1990s, which 
led to the formation of the current media empires in Poland,” said Danuta Waniek, a 
former KRRiT Chair.25 The 2005 amendments to the Broadcasting Act shifted 
responsibility for digital licensing from the KRRiT to the UKE. “For me the reasons 
[behind this move] were obvious. The tender for digital terrestrial broadcasting rights 
should not be run by an independent, collegial regulatory body, but by the 
Government office,” Waniek commented ironically.26 

Before the law was amended, the KRRiT stated that the tender for digital terrestrial 
TV licences should only be launched after all decisions on the number of slots in 
multiplexes and timeframe for the start of broadcasting had been taken. Fees for digital 

                                                 
 23 Vadim Makarenko, “TV 4 na celowniku medialnych magnatow” (TV 4 targeted by media 

moguls), Gazeta Wyborcza, 30 November 2006, p. 29; Vadim Makarenko, “TV 4 ma wreszcie 
koncesje” (TV 4 has finally a licence), Gazeta Wyborcza, 1 December 2006, p. 35. 

 24 Vadim Makarenko, “Murdoch bierze wszystko”(Murdoch takes all), Gazeta Wyborcza, 9 February 
2008, p. 33. 

 25 Danuta Waniek, “Telewizja dla wybranych” (TV for chosen ones), Gazeta Wyborcza, 30 
December 2005, p. 17. 

 26 Ibid. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
24

licences should not be as high as for analogue licences, in order to promote pluralism 
on the market. Today, 95 per cent of terrestrial TV broadcasting is under the control 
of three groups: ITI, which runs TVN, TV7, TVN24 and other specialist channels; 
Polsat, which controls TV Polsat, TV4 and the channels on the Polsat digital satellite 
platform; and TVP, which airs TVP1, TVP2, TVP3, TVP Polonia and other thematic 
channels. These groups favour higher licence fees because this will keep smaller players 
out of the market.27 As a first step, the regulator planned two free-to-air digital 
multiplexes, hosting existing terrestrial programmes. Later, it increased the number of 
multiplexes to six. 

The MPEG-2 standard is already present in Poland. By 2006, over 1.3 million 
households had set-top boxes with this standard, subscribing to the digital platforms 
CYFRA+, Cyfrowy Polsat and TVN’s N. A few thousand households purchased 
MPEG-2 set-top boxes to receive TVP’s digital signal outside Warsaw; those who 
wanted to watch digital TVP Sport bought over 30,000 set-top boxes.28 Adopting the 
MPEG-4 standard would force all these households to buy new set-top boxes, but the 
Minister of Infrastructure is convinced the effort would be worthwhile.29 

Analogue switch-off will take place when at least 6–7 million households have set-top 
boxes. Some 4 million households connected to cable television will already have boxes 
from the cable companies.30 Financial support for helping households go digital may 
be allocated from the licence fee or from the State budget. This should be decided by 
the middle of 2008. The UKE estimates that about 30 per cent of Poland’s 13 million 
households will need financial support to buy set-top-boxes.31 Polski Operator 
Telewizyjny (Polish TV Operator), the joint company of TVN and Polsat funded in 
2005 as a common platform for digital broadcasting, proposed to the UKE that they 
co-finance the purchase of set-top boxes for viewers on low incomes. According to 
them, there are only some 200,000 such households. They want in exchange the 
regulator to close the market to further competition until 2012 when three multiplexes 
are expected to be fully operational.32 

                                                 
 27 KRRiT, “Działalność KRRiT w zakresie wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce” 

(KRRiT activity in introducing terrestrial digital TV in Poland), 5 April 2006, p. 49. 

 28 Elżbieta Kindler-Jaworska, “Czy zdążymy z TV cyfrową?” (Will we be on time with digital TV?), 
Gazeta Wyborcza, 21 January 2008, p. 30. 

 29 Interview with Cezary Grabarczyk, Minister of Infrastructure, Warsaw, 10 March 2008. 

 30 KRRiT, “Raport o stanie rynku RTV” (Radio and TV market report), 11 July 2006, p. 125, 
available at www.krrit.gov.pl/dokumenty/cyfryzacja/naz_tv_cyrfowa-pl.pdf (accessed 23 
November 2007) 

 31 Vadim Makarenko, “Wszyscy milczą w sprawie telewizji cyfrowej” (General silence about digital 
TV), Gazeta Wyborcza, 22 January 2008, p. 28. 

 32 Vadim Makarenko, Przemysław Poznański “Telewizje chcą płacić za dekodery dla biednych” (TV 
want to pay for set-top boxes for poor), Gazeta Wyborcza, 17 April 2008, p. 31. 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/cyfryzacja/naz_tv_cyrfowa-pl.pdf


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
25

According to UKE plans, the first two multiplexes start in early 2009. Seven terrestrial 
channels are to be located on the first multiplex, the second one will be auctioned or 
channels set by the UKE, as broadcasters (TVP, TVN, Polsat and TV Puls) want. 
Finally there will be six multiplexes, one for TVP, TVN and Polsat, one for mobile 
TV, and two to be auctioned.33 The KRRiT expressed the opinion that mobile phone 
broadcasters should be licensed in the same way as traditional broadcasters, which is 
against the UKE position on such matters.34 DVB-H standard mobile TV was tested in 
Warsaw in 2008 with the aim of being introduced in 31 cities by 2012 by winners of a 
public tender announced in April.35 

Both TVN and Polsat have prepared their satellite TV channels to go digital. All three 
digital platforms (Cyfrowy Polsat, CYFRA+ and N) started to broadcast digital 
programs. TVP is in talks with SES Astra as it attempts to start its own digital satellite 
platform. Before the 2007 elections, TVP also signed a letter of intention to set up a 
digital platform in co-operation with Polish Radio and the State mobile phone 
company Polkomtel.36 There have been no developments in this initiative. 

                                                 
 33 Magdalena Lemańska, Łukasz Dec “Nadawcy kontra UKE”, Rzeczpospolita, 24 April 2008, p.B2 

 34 “Koncesje dla telewizji w komórkach?” (Mobile TV licensing?), Gazeta Wyborcza, 23 April 2008, 
p. 40. 

 35 Przemysław Poznański, “Coraz bliżej telewizji w komórce” (Closer to mobile TV), Gazeta 
Wyborcza, 1 April 2008, p. 23. 

 36 Magdalena Lemańska, “TVP znacznie bliżej platformy” (TVP much closer to a platform), 
Rzeczpospolita, 11 March 2008. p. B4. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
26

Table 2. The digital channels of the largest private broadcasters in Poland 

Broadcaster Platform Programme Type of programme 

TV Polsat 
Cyfrowy Polsat 

(owned by Polsat) 

Polsat Sport Sports 

Polsat Sport 2 Sports 

Polsat International Foreign News 

Polsat Zdrowie i Uroda Health and beauty 

Playboy Polska Erotic content 

TV Biznes Business 

TVN N (owned by TVN)

TVN7 Movies and entertainment 

TVN24 News 

TVN Turbo Cars 

TVN Meteo Weather forecast 

TVN Style Women’s programming 

TVN Med Health 

TVN Gra Entertainment 

TVN Religia Religion 

Source: OSI research 

In March 2007, the Government updated the calendar for digitalisation. It decided 
that the first and only multiplex in MPEG-4 standard would unfold in 2009 and carry 
all the current terrestrial TV programmes. The UKE will organise a tender to allot slots 
on future multiplexes.37 

The Ministry of Infrastructure published a new plan for digital switch-over, including 
projects for co-financing the purchase of set-top boxes to be implemented before 30 
June 2008, and for launching digital broadcasting on mobile phones in 2009.38 In 
January 2008, the new Government announced that the entire broadcast licensing 
process would be transferred from the KRRiT to the UKE in 2008. 

                                                 
 37 Jarosław Murawski, Magdalena Lemańska “Zielone światło dla cyfrowej rewolucji w telewizji” 

(Green light for digital revolution in TV), Rzeczpospolita, 8 February 2007, available online at 
http://new-arch.rp.pl/artykul/664291.html (accessed 2 March 2008). 

 38 Vadim Makarenko, “Cyfrowa niemoc” (Digital impotence), Gazeta Wyborcza, 24 January 2008, 
p. 29. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/664291.html


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
27

3. REGULATION AND MANAGEMENT OF PUBLIC SERVICE 
TELEVISION BROADCASTING (PSB) 

3.1 PSB legislation and policy 

There has been no major change in the public service remit and obligations over the 
past three years. With digitalisation knocking at the door, TVP works diligently on 
developing more channels that could be hosted on one of the digital multiplexes. 

Table 3. TVP digital programmes 

Programme Type of programme Year of launch 

TVP Kultura Culture 2005 

TVP Sport Sports 2006 

TVP Historia History 2007 

TVP Rozrywka Entertainment Received licence

TVP Film Movies Received licence

TVP Dokument Documentaries Planned 

TVP Parlament Parliamentary affairs Planned 2009 

TVP Wiadomości News Planned 

TVP 5-10-15 Children Planned 

TVP Kino Elderly people-targeted Planned 

TVP Sonda Science and technology Planned 

TVP Edukacja. Education Planned 

Source: OSI research 

One or two of TVP’s digital channels will be broadcast in high definition (HD) 
technology. TVP is also investing in interactive TV (iTVP), allowing viewers to decide 
what to watch on their home TV set, computer or mobile phone.39 

3.2 PSB governance structure 

A month before the TVP Supervisory Board was changed in April 2006, Elżbieta Kruk 
tried to replace TVP’s five-member Executive Board with a single manager, the TVP 
                                                 
 39 RRiT, “Raport o stanie rynku RTV” (Radio and TV market report), September 2004, p. 129, 

available at www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf (accessed 23 
November 2007). 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
28

Director, Janusz Pietkiewicz, a person with known ties to Lech Kaczyński. Her plan 
failed.40 Five members of the new TVP Supervisory Board came from the PiS and two 
from each of the coalition parties. They included the owner of a local hippodrome, a 
close associate of the mayor of Warsaw, a retired lawyer and the provider of herbal 
remedies to Kaczyński’s mother. For ordinary decisions, five votes sufficed, but to 
remove the TVP Director, six votes were needed, which meant PiS had to shop for 
them. 

Early in 2007, when two minority coalition parties gained control of five seats on the 
Supervisory Board, these parties removed TVP Director Bronisław Wildstein. The PiS 
blocked the removal process for some days by refusing to nominate the new 
representative of the Ministry of the Treasury to the Supervisory Board, but finally 
gave in. The TVP Executive Board has also been composed along party lines: Anna 
Milewska was supported by Samoobrona, Piotr Farfał was backed by the LPR and 
Sławomir Siwek by the PiS. Wildstein was not a party member, but his right-wing 
politics were well known. 

As they lacked real influence over TVP and other public media – Polish Radio (Polskie 
Radio) and its local stations, and the Polish Press Agency (PAP, Polska Agencja 
Prasowa) – the Programming Boards were the only place where some political 
pluralism was allowed. Their members were picked by the KRRiT from candidates 
proposed by political factions in Parliament and by organisations of journalists, 
filmmakers and independent media producers. 

In 2008, the new Government revealed its intention to change the TVP management 
structure. It wants all members on TVP and Polish Radio boards to be selected and 
nominated by the KRRiT from candidates recommended by universities or 
professional organisations. But the Minister of the Treasury, representing the State, 
which owns the public service media, will be authorised to dismiss them in case of 
mismanagement. The President said that he would oppose these changes. To override 
the President’s veto, the ruling coalition will need the support of the leftist parties in 
the opposition. The left wants the Boards of public media to be nominated by the 
KRRiT and the UKE’s Chair by the lower chamber of Parliament. They also want to 
enlarge the KRRiT Board from five to 11 members. The same parties demand 
introduction of programme licences for public media to be part of a separate bill.41 The 
Government is ready to negotiate, but the whole process may take several months 
within 2008. 

According to a bill on public media to be submitted to Parliament in mid-2008, the 
Government will propose the restructuring of TVP into one non-commercial channel, 

                                                 
 40 Agnieszka Kublik, “PiS chce mieć prezesa TVP” (PiS wants to have TVP President), Gazeta 

Wyborcza, 22 March, 2006, p. 4. 

 41 Agnieszka Kublik, “Lewica nie pomoże PO w sprawie mediów” (The left will not help the PO in 
media case), Gazeta Wyborcza, 13 March 2008, p. 4. 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
29

fulfilling the public service mission and financed from the Public Mission Fund, and a 
second commercial channel. The same bill envisages ceding 16 local TVP branches to 
municipalities and financing TVP satellite channels through money from the Public 
Mission Fund and advertising.42 

History of politicisation 
2005 

TVP director Jan Dworak was accused by the parties that won the 2005 elections of 
favouring PO, the party to which he had belonged before his appointment in 2004. 
Dworak’s appointment had been part of a carefully orchestrated political process after 
his predecessor Robert Kwiatkowski, supporter of the SLD, was investigated by 
Parliament on suspicion of belonging to the “power-holding group” involved in the 
2003 “Rywingate” scandal. Kwiatkowski, however, was never convicted.43 

2006 

In May 2006, Bronisław Wildstein replaced Dworak at the top of TVP without a 
contest. Wildstein was a journalist who in 2004 had copied from the files of the 
Institute of National Remembrance (IPN, Instytut Pamięci Narodowej)44 a list of 
170,000 opponents of the communist regime and former informants to the political 
police during communism, in order to speed up the lustration process. Wildstein 
admitted that he accepted the post following talks with PiS leader Jarosław Kaczyński. 

During Wildstein’s ten-month rule, several key positions were filled by close associates 
of the Kaczyński brothers.45 “Professionals are being replaced by loyal mediocrities,” 
said Robert Rynkun-Werner, a stern critic of Wildstein, nominated to TVP’s 

                                                 
 42 Anna Nalewajk “Ministrowie nie chcą abonamentu” (The ministers do not want licence fee), 

Dziennik, 28 April 2008, p. 5. 

 43 Observers noted that during the televised debates in the 2005 electoral campaign, TVP journalists 
put tougher questions to Lech Kaczyński than to his rival in the presidential race, PO’s Donald 
Tusk. Kaczyński was so frustrated by TVP’s electoral coverage that he proposed to solve the 
problem by giving TVP1 to the Government and TVP2 to the opposition. (See Jarosław 
Murawski, “Nie jestem antyrządowy” (I am not anti-government), Interview with Maciej 
Grzywaczewski, TVP1 director, Rzeczpospolita, 28 November 2005, available at http://new-
arch.rp.pl/artykul/583864.html (accessed 7 February 2008). 

 44 IPN is a research institute set up by the Polish government in charge of carrying out legal 
provisions on lustration. The IPN has also prosecution powers. 

 45 Małgorzata Raczyńska, a close friend of the Prime Minister, was appointed director of TVP1 and 
Wojciech Pawlak, of Kaczyński’s PiS party election committee, was put at the helm of TVP2. 
The regional TVP3 network was given to Aleksandra Zawłocka, who worked with the weekly 
Tygodnik Solidarność when Jarosław Kaczyński was its editor-in-chief. There were no more 
contests for the directors of TVP regional stations. All were nominated by the TVP Board. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/583864.html
http://new-arch.rp.pl/artykul/583864.html
http://new-arch.rp.pl/artykul/583864.html


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
30

Supervisory Council by Samoobrona, then a minor coalition partner of the PiS.46 It 
was clear to observers that these staff changes impacted on TVP programming, but it 
was difficult to prove. Monitoring by the Stefan Batory Foundation, an independent 
private Polish foundation set up by US financier and philanthropist George Soros, 
showed that in the November 2006 local elections, TVP consistently favoured the 
ruling PiS party. (See 3.4 Editorial standards) 

One of Wildstein’s first decisions was to require all TVP employees to sign declarations 
that they had not co-operated with the communist secret police. Promotion depended 
on making this declaration. Journalists had to ask the IPN for their records to prove 
they had not been informants before 1990. This was in 2006, even before the passage 
of amendments to the Lustration Law that would include journalists among those who 
had to pass the lustration test.47 Declarations by TVP employees were collected after 
the law was amended in April 2007. However, the process was not completed because 
the Constitutional Court found on 12 May 2007 that the changes to the Lustration 
Law were unconstitutional. 

“In Wildstein’s TVP, people with different opinions are treated as enemies, second or 
third class creatures,” said Piotr Dejmek, TVP1’s former Deputy Director, who was 
fired by Wildstein. “Destroying standards is easy, but rebuilding them takes years,” he 
added.48 A number of films and series, including Ekipa (The Team), a production by 
the well-known film director Agnieszka Holland about fairness in politics, and War 
and Peace, a European Broadcasting Union multinational co-production, were 
scrapped from TVP schedules. 

2007 

In February 2007, Wildstein was replaced by Andrzej Urbański, a former journalist 
and the first Chief of Staff to President Lech Kaczyński.49 The reason given for 
Wildstein’s removal was his resistance to the demands of the LPR and Samoobrona, 
two minor coalition parties, which wanted more coverage on TVP and more jobs there 
for their preferred journalists. “For months I have been confronted with an alternative: 
either Wildstein or the coalition,” explained Prime Minister Jarosław Kaczyński.50 

                                                 
 46 Robert Rynkun-Werner, “TVP potrzebuje świeżego powietrza” (TVP needs fresh air), Gazeta 

Wyborcza, 1 December 2006, p. 25. 

 47 Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach 
organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 (13 April 2007 changes to Lustration Law), 
available (in Polish) at http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html (accessed 16 March 2008). 

 48 Piotr Dejmek, “Wildstein krzywdzi TVP” (Wildstein harms TVP), Gazeta Wyborcza, 20 
December 2006, p. 19. 

 49 Paweł Lisicki, Joanna Lichocka, “IV Rzeczpospolita warta jest dymisji Wildsteina” (The Fourth 
Republic is worth Wildstein’s dismissal), interview with Jaroslaw Kaczyński, Rzeczpospolita, 8 
March 2007, available at http://new-arch.rp.pl/artykul/669473.html (accessed 4 March 2008). 

 50 Ibid. 

http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html
http://new-arch.rp.pl/artykul/669473.html


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
31

“The way the government deals with public media raises fundamental doubts in my 
mind,” Wildstein replied, adding that “the Kaczyński brothers are unhealthily obsessed 
with the media and have allergic reactions to any criticism.”51 

Urbański presented himself as a civil servant, but even PiS members agreed that 
through his nomination the President wanted to have more influence on TVP. One of 
Urbański’s first moves was to confirm Małgorzata Raczyńska as TVP1 director. 
Raczyńska had been ill for half a year since the autumn of 2006, when her clash with 
Wildstein began. Urbański also changed the station’s News Director. Criticising 
Urbański’s appointment, a few renowned TVP journalists resigned. The new TVP 
News Director, Jarosław Grzelak, called for a more positive approach to politics and 
politicians and for an end to competing with private stations to cover political disputes, 
scandals and incidents.52 

Only a few months later, on the eve of the 2007 parliamentary elections, Wiadomości 
was effectively the ruling party’s bulletin. The former PiS-affiliated Minister of Interior 
Janusz Kaczmarek revealed in a book published in 2008 that the Minister of Justice 
Zbigniew Ziobro recommended Patrycja Kotecka to Urbański, saying that she was an 
editor who “will work for us”.53 In June 2007, Kotecka was promoted to Deputy 
Manager of TVP news. Kaczmarek wrote in his book that he witnessed conversations 
about TVP’s staff between Ziobro and President Lech Kaczyński in the presidential 
chancellery. Ziobro denied any wrongdoing, while the President declined to 
comment.54 

                                                 
 51 Joanna Lichocka, “Uznano mnie za obce ciało, które trzeba usunąć” (I was an alien whom they 

decided to remove), Interview with Bronislaw Wildstein, Rzeczpospolita, 28 February 2007, 
http://new-arch.rp.pl/artykul/667952.html (accessed 4 March 2008). 

 52 Agnieszka Kublik, Robert Kowalewski, “Nie dostałem politycznych warunków” (I was not given 
political conditions), Interview with Jaroslaw Grzelak, Gazeta Wyborcza, 10–11 March 2007, p. 
6. TVP journalists soon found out what this meant in practice. When the police forcibly removed 
nurses protesting outside the Prime Minister’s office in June 2007, it led the news on two private 
TV stations, Polsat and TVN. But TVP1’s news manager wanted to lead the station’s main news 
bulletin, Wiadomości (Information), with an item on an EU summit in Brussels, addressing the 
Union’s institutional reform, which was not at all newsworthy in the reporters’ terms at the time. 
Fighting back, the journalists managed to put the Prime Minister report first, winning the battle 
that time. Nevertheless, they knew an uphill battle was coming. (See “Reporterzy ‘Wiadomości’ 
oskarżają swoją szefową Dorotę Macieję o naciski polityczne” (Wiadomości reporters accusing 
their boss Dorota Macieja of political pressure), WirtualneMedia.pl, 27 June 2007 
http://www.wirtualnemedia.pl/document,,2111344,Bunt_reporterow_Wiadomosci.html 
(accessed 30 June 2007). 

 53 Kotecka was reported to have worked from Ziobro’s personal notebook. “Kotecka jest narzeczoną 
Ziobry” (Kotecka is Ziobro’s fiancée), Jacek Kurski in interview by Monika Olejnik, TVN24, 23 
April 2008, available at http://www.tvn24.pl/-1,1547232,wiadomosc.html, (accessed 24 April 
2008). 

 54 “Kaczmarek: Ziobro załatwiał posady w TVP” (Kaczmarek: Ziobro was fixing jobs at TVP), 
Gazeta Wyborcza, 24 January 2008, p. 1. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/667952.html
http://www.wirtualnemedia.pl/document
http://www.tvn24.pl/-1,1547232


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
32

“Formerly, TVP’s directors asked you as a favour to find a way of supporting a certain 
party or politician,” said a long-time TVP journalist.55 “Today they just give you 
orders to follow, no matter what.” Kotecka was accused of having offered TVP news 
journalists additional money to show the new cars purchased by opposition politicians 
before 2007 elections.56 Inevitably, the motto of Wiadomości, TVP’s most influential 
programme, became “All the news that’s fit to PiS”. 

In parallel with the changes at TVP, the Kaczyński Government has boosted the role of 
TV Trwam, part of a religious media conglomerate encompassing Radio Maryja and 
the daily newspaper Nasz Dziennik, founded by the Catholic fundamentalist, Father 
Tadeusz Rydzyk. The ministers and right-wing politicians became frequent visitors to 
the city of Toruń, headquarters of Father Rydzyk’s media empire, which includes a 
media school. The signing of the February 2006 coalition agreement between the PiS, 
Samoobrona and the LPR was covered exclusively by TV Trwam, triggering 
unprecedented protests from other media, which were refused permission to cover the 
event. Father Rydzyk’s outlets have been so influential among conservative voters that 
his support became crucial for every right-wing party. In 2007, TVP signed a contract 
with TV Trwam, securing space on the Astra satellite temporarily not being used by 
the public broadcaster.57 

2008 

After the 2007 early elections won by the opposition Civic Platform, TVP Director 
Urbański and the Director of public service Polish Radio, Krzysztof Czabański, became 
fervent supporters of the principle that public media must be independent of the 
Government and the licence fee. Tomasz Lis, a well-known critic of the PiS who had 
lambasted TVP for its pro-Kaczyński slant, was offered a two-year contract after the 
elections to moderate a talk show on TVP2. TVP1 director Małgorzata Raczyńska was 
transferred to another, lower position. Although Kotecka was under investigation by 
the state prosecutor, she was not removed from TVP1. The Civic Platform pledged to 
fire Urbański after amending the Broadcasting Law, and to appoint new KRRiT and 
TVP Boards. However, with the President expected to veto the move, and a lack of 
support from the left-wing parties to override the President’s veto, this is unlikely to 
happen soon. 

                                                 
 55 Interview by the author of the report with a TVP journalist, Warsaw, 16 September, 2007. Note: 

The journalist spoke on condition of anonymity fearing dismissal. 

 56 Agnieszka Kublik, “Propozycja Koteckiej była nieetyczna?” (Was Kotecka’s proposal unethical?), 
Gazeta Wyborcza, 7 December 2007, p. 4. 

 57 Vadim Makarenko, “Telewizja o. Rydzyka trwa przy TVP” (F. Rydzyk’s TV stays with TVP), 
Gazeta Wyborcza, 8 February 2008, p. 31. 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
33

3.3 PSB funding 

The 2005 amendments to the Broadcasting Act had no positive impact on licence fee 
collection as the Polish Post company maintained its monopoly over the collection 
process. Indeed, it allowed more households to be exempt from paying the fee. 

Table 4. TVP budget in 2004–2007 (breakdown by the source of revenue) 

 2004 2005 2006 2007 

Total revenue 
(million)58 

 PLN € PLN € PLN € PLN € 

Licence fee 531 132.8 526 131.5 541.5 135.4 515.8 147.4 

Advertising
& sponsorship 938 234.5 1,132 283 1,171 293 1,287 367.7 

Other 
revenues 197 49.0 304 76.0 202.5 50.6 332.2 94.9 

Total 1,666 416.3 1,859 464.8 1,912 461 2,135 610 

Share of total 
income 
(per cent) 

Licence fee 31.9 28.3 28.3 24.6 

Advertising 56.3 55.3 57 55.1 

Sponsorship 4.5 5.5 5.7 5.2 

Other revenue 7.3 10.9 8.9 15.1 

Total 100 100 100 100 

Source: KRRiT59 

                                                 
 58 The rates of €1 = PLN 4 for 2004–2006 and €1 = PLN 3.5 for 2007 were used. 

 59 KRRiT, “Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2008” (KRRiT 
information about basic problems of Radio and TV 2008), p. 20, available at  
http://www.krrit.gov.pl/ (accessed 24 April 2008). 

http://www.krrit.gov.pl


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
34

According to the 2006 census, there were about 13 million households in Poland, with 
96 per cent (or 12.8 million) owning at least one TV set. Over 4.6 million households 
and 3.4 million companies did not register any radio or TV set and did not pay the 
licence fee in 2006. Out of 8.05 million households with registered radio or TV sets, 
2.8 million (or 35 per cent of them) were exempt from paying the licence fee mainly 
because they were over 75 years of age or disabled. Another 1.81 million households 
with registered radio or TV did not pay the licence fee at all, or were late in doing so. 
The ensuing losses were estimated at PLN 120 million (€32.5 million) a year. The 
estimated value of the fee from non-registered TV and radio sets was PLN 1.5 billion 
(€407 million) a year. 

“Increasing non-payment of the licence fee will put the whole system of public media 
financing in Poland into question within two or three years,” the KRRiT stated in a 
2006 report.60 The main cause for the low payment rate is the lack of sanctions. Even 
with the statutory seven days’ notice, householders and businesses can refuse to let the 
authorities check for possession of a TV set. In 2005, Poland’s 250 postal service 
controllers imposed fines totalling less than PLN 400,000 (€108,000), which 
represents 0.04 per cent of the total licence fee revenue. 

Table 5. Who does and does not pay the licence fee? (in thousands) 

 2004 2005 2006 

Households with registered TV sets exempted 
from paying the licence fee 

2,804 2,836 2,167 

Households without registered TV sets 4,323 4,623 5,370 

Households with registered TV sets paying the 
licence fee 

6,211 5,879 5,801 

Total number of households 13,338 13,338 13,338 

Source: KRRiT61 

There have been several proposals to increase the rate of payment and change how the 
fee is collected. In 2006, the PiS-majority government started work on a scheme to 
have the licence fee paid with income tax or electricity bills. Both options were 
criticised as unrealistic; the former would bypass farmers who do not pay income tax, 
while the latter was reckoned to be unconstitutional. Following the 2007 elections, the 

                                                 
 60 KRRiT, “Raport otwarcia: rynek radiowo-telewizyjny w Polsce” (Opening Report: Radio and TV 

Market in Poland), Warsaw, 2006, p. 17, available online at  
www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_otwarcia%_20_071106.pdf (accessed on 23 
November 2007). 

 61 KRRiT Annual Reports 2005, 2006. 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_otwarcia%_20_071106.pdf


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
35

Government said that it wanted to scrap the licence fee completely or at least change 
the way it is collected, but postponed debate on this issue. According to the latest 
plans, the licence fee will finally be scrapped by the end of 2008.62 

Especially under Dworak’s leadership, TVP tried to increase its funding from different, 
sometimes dubious, sources. In 2005, it demanded fees from cable TV operators and 
digital TV platforms for transmission of its programmes, but without success. TVP also 
looked for sponsorship of its public mission programmes. For example, AAAbsolutnie 
każdą pracę (Aaabsolutely looking for work), a show giving advice to the unemployed, 
asked for money from the State employment offices and the European Social Fund.63 

Some experts say that one way to increase the rate of licence fee payment would be to 
bring in Conditional Access (CA) systems, which are used by cable and satellite TV 
operators. However, this would require paid-TV systems on digital multiplexes. 

In 2006, the Przychodnia Association (Stowarzyszenie Przychodnia), a little-known 
organisation,64 complained to the European Commission that TVP was receiving 
illegal State aid, meaning funds that were not being used to fulfil its public service 
mission. TVP claims that all its programmes serve to fulfil this mission, but 
Przychodnia argues the contrary.65 In February 2008, TVN complained to the 
European Commission that TVP had illegally received PLN 600 million (€170 
million) as “unwarranted public aid” between 2001 and 2006. TVN argued that the 
“public mission” remit in the Broadcasting Law is so vaguely defined that TVP can 
freely decide what mission to follow.66 The former Head of the Office for Competition 
and Consumer Protection had already argued that Poland’s public service broadcasters 
were receiving illegal forms of State aid,67 contravening the European Council 

                                                 
 62 “Wykańczanie abonamentu TV” (Finishing off the TV fee), Gazeta Wyborcza, 7 March 2008, p. 

17. 

 63 Krzysztof Katka, “AAAbsolutnie dajcie kasę” (AAAbsolutely give money), Gazeta Wyborcza, 9 
August 2005, p. 4. 

 64 The Przychodnia Association claims to strive for high ethical and moral standards in everyday life, 
politics and business. One of its members, Przemysław Schmidt leads Trigon Polska, a company 
advising to Polsat group. See:  
http://www.pfo.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=106 (accessed 20 January 
2008). 

 65 See: http://www.dobrowol.org/przejrzystemedia/TV_abonament_briefing.pdf (accessed 17 
September 2007) and Vadim Makarenko, “TVN pisze do Brukseli” (TVN writes to Brussels), 
Gazeta Wyborcza, 27 February 2008, p. 31. 

 66 The TVN complaint was prepared by the same attorneys who successfully won a similar case in 
Denmark. See: Vadim Makarenko, “TVN pisze do Brukseli” (TVN writes to Brussels), Gazeta 
Wyborcza, 27 February 2008, p. 31. 

 67 Anna Słojewska, Andrzej Krakowiak, “Wpływy z abonamentu bez zgody Brukseli” (Licence fee 
income without approval from Brussels), Rzeczpospolita, 16 July 2005, available at http://new-
arch.rp.pl/artykul/558760.html (accessed 4 March 2008). 

http://www.pfo.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=106
http://www.dobrowol.org/przejrzystemedia/TV_abonament_briefing.pdf
http://new-arch.rp.pl/artykul/558760.html
http://new-arch.rp.pl/artykul/558760.html
http://new-arch.rp.pl/artykul/558760.html


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
36

Directive 659/99.68 It is not clear what the outcome of this pressure will be, but 
Przychodnia’s complaint had been taken into account by the investigators of the 
European Commission in January 2007. 

Amendments to the Broadcasting Act proposed by the ruling party (PO) in January 
2008 make no mention of changes to licence fee rules and collection. However, 
following the debate on the future of the licence fee, TVP recorded a 30 per cent drop 
in the rate of payment. In an April 2008 bill, the Government proposed to exempt 
retired people from paying the licence fee and to scrap it completely from the law on 
PSB later in 2008. Many high-calibre intellectuals are against the elimination of the 
licence fee.69 However, recent opinion polls show that Poles favour financing of the 
public service media from the State budget. Only 23 per cent of respondents want the 
licence fee in place.70 

3.4 Editorial standards 

Political pressure and bias have been commonplace at TVP, but between 2004 and 
2006, the levels of pluralism and professionalism increased, especially among the team 
producing the primetime newscast Wiadomości, which was led by a former BBC 
journalist, Robert Kozak. In spring 2006, TVP Director Wildstein fired Kozak, who 
then accused TVP1 director Maciej Grzywaczewski of having pushed for the 
promotion of PO’s presidential candidate Donald Tusk on the station’s programmes 
before the 2005 elections, by featuring Tusk’s book in Wiadomości. 

After the elections, Grzywaczewski switched loyalties and started to watch out for PiS 
interests, according to Kozak, who added that he had opposed Grzywaczewski’s line.71 
Kozak was convinced that the station achieved political independence with 
Wiadomości: “It was the period of this programme’s greatest independence since 1989. 
I created conditions that made it futile to try to influence the programme. All decisions 
were made collectively. Even when I wanted to change something, I had to convince 

                                                 
 68 Council Regulation no. 659/1999 of 22 March 1999, laying down detailed rules for the 

application of Article 93 (now Art. 88) of the EC Treaty, Official Journal, L 83/1, 27 March 
1999, pp. 1–9. 

 69 An open letter to Donald Tusk signed by a group of intellectuals was published as a full page paid 
advertisement in the major Polish newspapers on 27 March 2008. See more at  
http://www.publicznemedia.org.pl, accessed 25 April 2008. 

 70 “62% Polaków za finansowaniem publicznych mediów z budżetu” (62 per cent of Poles favor 
State budget financing of public media), wirtualnemedia.pl, 28 March 2008, available online (in 
Polish) at http://www.wirtualnemedia.pl/article/2275545 (accessed 24 April 2008). 

 71 Agnieszka Kublik, Wojciech Surdziel, “Kozak: broniłem także PiS” (Kozak: I was also defending 
PiS), Gazeta Wyborcza, 30 May 2006, p. 34. 

http://www.publicznemedia.org.pl
http://www.wirtualnemedia.pl/article/2275545


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
37

the producer of the programme and the journalists. There was simply no way to 
introduce political instructions.”72 

In the autumn of 2006, when Kozak was no longer at TVP, the station’s news 
programmes were found to be politically biased, according to an analysis of election 
coverage by the Stefan Batory Foundation. These programmes included TVP1’s 
Wiadomości, TVP2’s Panorama and the local news magazines aired by TVP3 in the 
capital Warsaw and the cities of Gdańsk, Białystok, Szczecin and Cracow. The main 
conclusion of the study was that in covering the local elections, TVP gave much more 
attention to the governing parties than to the opposition. In Wiadomości, the ruling 
party was given twice as much time as the main opposition party and three times more 
than any other party. In local TVP programmes, incumbents were given preferential 
coverage.73 

Table 6. Politicians on nationwide TVP news programmes 16 October–25 
November 2006 

 PiS PMin. Govt. PO Pres. LPR SLD Sam. Pres. 
Chanc. PSL 

Time 
(in hours) 

3:25:54 2:55:05 2:41:19 1:12:15 1:06:31 0:55:44 0:28:58 0:25:18 0:12:47 0:08:53 

Per cent 25 21 19 9 8 7 3 3 2 1 

Source: TVP Programme Monitoring Unit 

When State office-holders were included, the balance was even more skewed in favour 
of the ruling coalition. The combined share of the PiS and its coalition partners (the 
LPR and Samoobrona), the Prime Minister and his cabinet colleagues, the President 
and his chancellery accounted for nearly 85 per cent of the total time allotted to 
political coverage. On this count, the PiS beat the opposition PO by 3:1, and the SLD 
by 8:1 in terms of coverage time. There was also a tendency to push the opposition 
politicians into less attractive time slots, when the audience was minimal. 

Wildstein responded to the Stefan Batory Foundation study: “Counting how much 
time a given party occupies in broadcasting is absurd because there is no way to prove 

                                                 
 72 Jarosław Murawski, “Byłem jak aptekarz” (I was like a pharmacist), Rzeczpospolita, 27–28 May 

2006, op. cit. 

 73 “Report from monitoring of selected TVP information newscasts at the time of local elections 
2006” available online at http://www.batory.org.pl/english/pre_election/index.htm (accessed 4 
March 2008). 

http://www.batory.org.pl/english/pre_election/index.htm


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
38

by numbers whom TVP is supporting. One may devote a lot of time to the 
government’s deeds, but criticising them all the time.”74 

However, the Foundation also carried out content analysis. It found that PiS 
politicians spoke on camera more often than politicians did from other parties; they 
were allowed to talk longer than the others and were the most frequently covered in the 
leading items of a given bulletin. The study also revealed that on TVP1’s Wiadomości, 
the PiS had a major presence in 23 reports. The other parties, including the ruling 
coalition and opposition alike, were only covered in the same way in three reports. Out 
of the 23 reports on the PiS, six were “negative” and one “very negative”; six were 
judged as “positive” and two as “very positive”. The remaining reports were neutral. In 
terms of how balanced the reports were, 16 were considered low- (5) and mid- (11) 
balanced. In such reports, the arguments of the other side were absent or insignificant. 
In 15 out of the 23 reports on the PiS, there was manipulation, including omission of 
important information. 

In conclusion, it is fair to say that the PiS was disproportionately prominent on public 
television during the election campaign. Whether it worked out to the advantage of the 
ruling party is another matter, but the constant pressure by minority coalition parties 
to get rid of Wildstein proved that politicians wanted desperately to be on TV. 

According to the KKRiT, during the 2007 parliamentary election campaign, the 
opposition PO party got the most coverage on TVP while the ruling PiS party was only 
covered by TVP. However, according to TVP’s own monitoring, the PiS received the 
highest coverage ahead of the PO, without including the time devoted to the 
Government and Parliament officials or the President, all from the ruling coalition.75 
International observers from the Organisation for Security and Co-operation in Europe 
(OSCE), who followed the Polish media before elections, concluded that coverage of 
the PO on TVP news was mostly “neutral and negative” while coverage of the PiS was 
“balanced”.76 

Journalists of the public media lost their battle for independence. In this war, they had 
to fight not only the State, but also their own managers. Only after going into 
opposition did Jarosław Kaczyński start to talk about journalists’ independence. “Never 
before were media used by politicians so openly and on such a scale as in the period of 
Jarosław Kaczyński’s mandate as Prime Minister,” wrote journalist Tomasz Wołek. He 

                                                 
 74 Jarosław Murawski, “Nie jestem przyśrubowany” (I am not tied down), interview with Bronislaw 

Wildstein, Rzeczpospolita, 21 November 2006, available online at  
http://new-arch.rp.pl/artykul/650244.html (accessed 2 March 2008). 

 75 KRRiT, Monitoring, available online at www.krrit.gov.pl/dokumenty i opracowania/monitoring 
(accessed on 18 January 2008). 

 76 Dominik Uhlig, “OBWE: prezydent był stronniczy przed wyborami” (OSCE: the President was 
one-sided before elections), Gazeta Wyborcza, 21 March 2008, p. 6. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/650244.html
http://www.krrit.gov.pl/dokumenty


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
39

called for public debate on this “sad period” in Polish journalism.77 The Congress of 
the Polish Journalists’ Association (SDP, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich), held in 
April 2008, was expected to tackle this issue, but instead wasted time on personal 
arguments. The right of journalists’ trade unions and associations to recommend 
candidates for the new KRRiT is being contested because of the weakness and 
politicisation of these organisations. 

4. COMMERCIAL BROADCASTING 

4.1 Regulation and management 

There have been no significant changes in regulation and management of commercial 
broadcasters, which are regulated by the KRRiT, UKE and the Office for Competition 
and Consumer Protection. The last two bodies have had growing influence in 
regulating private broadcasters. As well as a mixture of entertainment targeted at a mass 
audience, these broadcasters compete with TVP in providing public service quality 
news and current affairs. Concentration and cross-ownership of broadcasters and other 
media ventures is not clearly regulated, partly as a result of the “Rywingate” affair. 

4.2 Ownership and cross ownership 

In a report for the European Parliament, Poland was listed as one of only six countries 
in Europe with no restrictions on media cross-ownership.78 The April 2004 
amendments to the Broadcasting Act lifted the 33 per cent capital restrictions on 
foreign ownership by entities based in EU countries. The only restriction on ownership 
is a limit of 49 per cent applying to investors from outside the EU, which in practice 
means mostly American investors and their European subsidiaries. Under the 
Broadcasting Act, a licence cannot be awarded if transmission of programming by an 
applicant could result in achievement of a dominant position in the mass media in the 

                                                 
 77 Tomasz Wołek, “Gdzieście byli dziennikarze” (Where were you, the journalists?), Gazeta 

Wyborcza, 2 February 2008, p. 19. 

 78 Deirdre Kevin, Thorsten Ader, Oliver Carsten Fueg, Eleftheria Pertzinidou, Max Schoenthal, 
Final report of the study on “The Information of the Citizen in the EU: Obligations for the 
Media and the Institutions Concerning the Citizen’s Right to be Fully and Objectively 
Informed”, prepared on behalf of the European Parliament by the European Institute for the 
Media, Düsseldorf, 31 August 2004, available online at  
http://www.pedz.uni-mannheim.de/daten/edz-ma/ep/04/pe358896-en.pdf (accessed 8 April 
2008). 

http://www.pedz.uni-mannheim.de/daten/edz-ma/ep/04/pe358896-en.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
40

given territory.79 Since 1992, a broadcast licence could also be revoked on the same 
grounds.80 

Although the Broadcasting Act does not define exactly what is meant by a “dominant 
position”, the Act on Competition and Consumer Protection defines it as a situation 
when a business is able to prevent efficient competition on the relevant market. It is 
assumed that this can happen when the business’s share of the market exceeds 40 per 
cent.81 The KRRiT evaluates whether an applicant or existing player may achieve a 
dominant position, taking into account the “open and pluralistic nature of 
broadcasting”. No licence has yet been revoked for this reason. A decision by the 
antitrust watchdog preventing Axel Springer from purchasing 25 per cent of Polsat TV 
could create the base for defining such a position in the future. UOKiK argued that it 
did not give a green light to the deal because despite Springer’s ownership of only 25 
per cent of the stake in Polsat TV, “some crucial decisions may not be made without its 
[Axel Springer’s] consent”.82 

The KRRiT’s “Polish State Strategy for Electronic Media for 2005–2020” calls for a 30 
per cent limit in cross-media ownership, including both electronic and print media. 
Karol Jakubowicz, then Director of KRRiT’s Strategy Department, explained that the 
aim of these regulations is to ensure at least three independent TV and radio stations 
on national and local markets.83 The concept of a 30 per cent threshold was 
immediately criticised by media owners who oppose any restrictions in this matter. 

In its first document of 2006, released after its new members were appointed, the 
KRRiT stated: “Our experience proves that without a system of special protection, 
local radio and TV stations cannot withstand market competition and have to join the 
large networks, losing programming independence and ability to create a programme 
tied to local community life.”84 According to the KRRiT, local radio stations could 
remain independent if there were legal provisions preventing them from being 
swallowed by large networks. This could be done if local electronic media were 

                                                 
 79 Broadcasting Act, Art. 36(2.2). 

 80 Broadcasting Act, Art. 38(2). 

 81 Act on Competition and Consumer Protection of 15 December 2000, Official Gazette, no. 86, 
item 804, Art. 4(9). 

 82 Vadim Makarenko, “UOKiK przystopował Springera” (UOKiK’s stop over for Springer), Gazeta 
Wyborcza, 21–22 April 2007, p. 34. 

 83 Personal interview with Karol Jakubowicz, September 2004. 

 84 KRRiT, “Raport otwarcia: rynek rtv w Polsce” (Opening Report: Polish radio and TV market), 
Warsaw, 2006, pp. 38–39, available at  
www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf (accessed on 26 
November 2007). 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
41

compelled to promote the “public interest” in their programming, especially in terms 
of pluralism and diversity.85 

The only major change in ownership took place in 2006 when 25 per cent of the 
religious station TV Puls, owned by the Franciscan Brothers, was purchased by News 
Corporation. Once the deal was completed, the KRRiT allowed the new owners to 
change the station’s programming into generalist. 

Issues of concentration and cross-ownership came to the fore during the “Rywingate” 
affair. An example of cross-ownership between electronic and print media is the Agora 
group, which owns the leading daily Gazeta Wyborcza and 29 local radio stations, 
including the news/talk-format radio station Tok FM, operating in nine cities. At the 
end of 2006, the German Bauer Publishing Group, owner of over 30 glossy magazines 
in Poland, bought RMF FM, a private radio station with the largest audience in the 
country. The UK’s Mecom Group, owned by David Montgomery, formerly of the 
Mirror Group, owns 51 per cent of the daily newspaper Rzeczpospolita (with the 
remainder owned by the State), and stakes in 12 local dailies and five radio stations. 

4.3 The advertising market 

The maximum advertising time set by law on commercial broadcasters is 12 minutes 
per hour and 15 per cent of the total daily amount of broadcasting. Teleshopping 
programs are the fastest growing advertising vehicle; their maximum daily time is set as 
three hours. 

Table 7. Advertising as percentage of programme time 

 2005 2006

TVP1 7.6 7.35 

TVP2 7.0 7.25 

Polsat TV 14.52 14.54

TVN 12.52 12.68

TV 4 14.68 14.53

Source: AGB Nielsen Media Research 

The total TV advertising market in 2006 was PLN 7.83 billion (€2.04 billion), which 
exceeded 50 per cent of the total advertising spend in the country. The private station 
TVN took the largest share of the TV advertising spend. 

                                                 
 85 KRRiT, “Raport otwarcia: rynek rtv w Polsce”, op. cit., p. 28. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
42

Table 8. Share of TV advertising income in 2006 (as gross percentage) 

Station Share

TVN 26.2 

Polsat TV 24.4 

TVP1 17.2 

TVP2 13.3 

TV 4 2.1 

MTV Polska 2.1 

Tele 5 1.8 

TVN 24 1.6 

TVN7 1.5 

Discovery Channel 1.1 

Other 8.7 

Source: Expert Monitor86 

According to the media buying agency Starlink TV, the advertising market grew by 
16.5 per cent in the first half of 2007. TVN was the most dynamic player, enjoying 
growth of some 17 per cent, thanks mainly to its TVN24 news channel. TVP’s 
advertising revenues grew by 14 per cent, reaching a net of PLN 584 million (€170 
million) during this period. Polsat TV saw the slowest growth, of only 8 per cent. 
Specialist channels had the fastest audience growth, however, albeit from a smaller 
base. They still enjoy a modest audience share. The four most popular were the news 
channels TVN24 and Eurosport, and the children’s channels Cartoon Network/TCM 
and Jetix.87 The prospects for 2008 are good; the price of TV advertising is expected to 
rise by about 15 per cent, doubling the growth of previous years.88 

4.4 Editorial standards and independence 

Editorial independence has continued to suffer also in the private sector in Poland, 
however political interference here has been much less visible than in public media. 

                                                 
 86 IP International Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts, October 2007, 

p. 307, (hereafter, IP International Marketing Committee, Television 2007). 

 87 KRRiT, “2006: The Broadcasting Landscape in Poland”, p.19, av. at  
www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm (accessed on 24 January 2008). 

 88 Vadim Makarenko, “Gotowanie żaby, czyli szklany ekran porządzi” (Boiling a frog or how a glass 
plate rules), Gazeta Wyborcza, 4 January 2008, p. 32. 

http://www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
43

Broadcasters continued to fight to gain as much freedom as possible from political and 
business interests. 

“Political commentators cannot accept positions from political parties,” said Jacek 
Żakowski, a well-known print and TV journalist. “If they do so, one may suspect that 
the party pays them back [for their ideological support of the party] or sends them out 
as political commissars.” Żakowski added that by stating before the 2005 elections that 
he would vote for SLD, he was aware that this would bar him from accepting any 
future public positions from this party. After the 2005 elections, “high-level public 
media positions were distributed by the PiS to those political commentators who 
supported the party during the electoral campaign. For me it was a classic case of 
political corruption.”89 

Czabański replied: 

In all mass media, private and public alike, there is the same problem: the 
relationship between the owner or the manager and the editorial team. Does a 
Chinese Wall, to use Adam Michnik’s expression, really exist between the 
publisher and the editors? I guarantee that the situation is the same in both 
private and public media: the editorial [department] has as much independence 
as they are able to win. For Springer, [Jan] Wejchert (TVN), [Zygmunt] Solorz 
(Polsat) and other media moguls, the temptation to use their own media as a 
weapon is no less attractive than for politicians.90 

4.5 Regional and local broadcasting 

Local TV stations have been gradually losing their editorial and financial independence 
because of the ownership concentration process and their ties with larger broadcasters. 
In 2006, Niezależna Telewizja Lokalna Radomsko was included in TVN’s network and 
Telewizja ODRA, which airs two hours of local programming in nine municipalities in 
west Poland (Wrocław, Opole, Świdnica, Głogów, Legnica, Lubin, Gorzów 
Wielkopolski, Jelenia Góra and Zielona Góra) joined TV 4. “The whole idea of local 
TV broadcasting failed because local TV broadcasters lost their independence,” the 
KRRiT stated.91 

The KRRiT also called for an end to the centralising trend at TVP3, which is a 
network of local stations. TVP3 has cut down on local production, favouring 
programmes produced by the central Warsaw-based station. In the years 2000–2005, 
                                                 
 89 Jacek Żakowski, “Dziennikarze politycznie skorumpowani” (Politically corrupted journalists), 

Rzeczpospolita, 30 October 2006, available online at http://new-arch.rp.pl/artykul/646670.html 
(accessed 25 February 2008). 

 90 Krzysztof Czabański, “Mikrofon dla obywateli” (Microphone for citizens), op. cit. 

 91 KRRiT, Informacja 2007, p. 27, available at www.krrit.gov.pl/sprawozdania (accessed 4 March 
2008). 

http://new-arch.rp.pl/artykul/646670.html
http://www.krrit.gov.pl/sprawozdania


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
44

the share of programmes made by the 14 local TVP branches feeding TVP3’s 
programming shrank from 23.4 to 18.3 per cent. This meant that their combined 
programming was no more than 3.5 hours a day.92 

In 2008, the Government announced plans to dismantle TVP3 into 16 local public 
TV stations, financed in part by local authorities. The opposition, TVP and the 
KRRiT are against this idea.93 Local news found some room on the news programmes 
of cable operators licensed by the KRRiT. At the end of 2006, there were 360 licensed 
cable operators. Those who produce their own programmes air from 30 minutes to 
several hours a day.94 

5. PROGRAMMING 

5.1 Output 

Some genres, such as drama, classical music and documentaries are so expensive to 
produce and relatively unappealing to the public that only TVP can afford to show 
them. TVP1 and TVP2 air such programmes. Combined with news, information, 
education and religion programming, such programming makes up about 35 per cent 
of TVP1’s output. However, these programs are difficult to find at peak time, from 5 
p.m to 11 p.m, with the exception of news and political programmes. In the first week 
of 2008, the documentary series Notacje (Notes) was shown on TVP1 twice after 2 
a.m.; cultural magazine Loskot was aired once at midnight and a French documentary 
about Russian oligarchs was scheduled after midnight. 

Only political interviews and some investigative reporting programs such as Autografy 
(Autographs) and Misja Specjalna (Special Mission) made it to primetime. “In TVP 
low quality of programmes and lack of standards are more painful than the one-
sidedness of its news programmes because the news viewers have an alternative on 
private TV. They do not have a choice for real cultural [programming],” said 
Agnieszka Holland.95 

                                                 
 92 KRRiT, Opening report, op. cit., p. 26. 

 93 “Stanowisko KRRiT dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i 
telewizji i innych ustaw”, (KRRiT standpoint versus MPs’ project to change radio and television 
and other laws), p. 15, available online at www.krrit.gov.pl/ accessed 24 January 2008. 

 94 KRRiT, Informacja 2007, p. 29, op. cit. 

 95 Tadeusz Sobolewski, “Ratujmy w TVP, co się da” (Let’s save in TVP what we can), Gazeta 
Wyborcza, 15–16 March, 2008 p. 16. 

http://www.krrit.gov.pl


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
45

Table 9. Shares of public and private broadcasters’ output in 2006 (by genre) 

Per cent of yearly broadcast TVP1 TVP2 TVP3 TV Polsat TVN TV 4 TV Puls 

News 7.3 5.3 33 3.9 2.5 1.1 1.2 

Commentaries 13.1 5.4 20.7 2.0 5.4 9.8 15.1 

Films 43.2 43.2 11.4 38.8 29.2 24.7 21.5 

Documentaries 6.3 8.5 12.8 0.6 0.5 1.6 15.4 

Entertainment 1.2 8.2 1.0 25.8 30.7 14.8 0.0 

Education 4.9 6.2 1.6 0.7 5.3 1.1 5.8 

Sport 5.5 4.7 5.8 5.7 2.0 5.6 5.8 

Religion 2.6 0.7 1.9 0.2 0.0 0.2 10.3 

Classical music 0.3 0.5 0.0 0.1 0.0 0.2 1.9 

Theatre 0.4 0.3 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 

Pop music 2.9 4.3 0.2 1.8 0.4 8.7 0.5 

Self-promotion 3.3 3.7 5.0 5.3 5.5 6.8 4.5 

Advertising 9.1 9.0 6.7 15.3 18.5 15.5 21.1 

Source: KRRiT96 

5.2 General provisions on news 

In May 2006, the Senate adopted a resolution that included the most important issues 
that the KRRiT should follow. These were: protecting minors effectively against 
violence and immorality, taking action against the increasing concentration of 
ownership on the local radio market, and securing more pluralism and impartiality in 
public service broadcasting. The Senate also called on the KRRiT to regulate the 
editorial and organisational independence of TVP’s regional stations.97 The KRRiT 
produced two extensive reports on these issues.98 No major provisions on news have 
been introduced in the past three years. 

                                                 
 96 KRRiT, “Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007” (KRRiT 

information about basic problems of Radio and TV 2007”, p. 103 and 108, op. cit. 

 97 “Uchwała Senatu RP w sprawie sprawozdania KRRiT z działalności w 2005 r.” (Senate resolution 
concerning KRRiT yearly report for 2005), available at www.senat.gov.pl/arch.htm, (accessed 24 
January 2008). 

 98 KRRiT, “Defence of locality and local democracy: KRRiT strategy of actions to defend local 
character and programme pluralism in local electronic media”, December 2005, “KRRiT position 
on children presentations in TV”, January 2008. 

http://www.senat.gov.pl/arch.htm


M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
46

5.3 General programme production guidelines 

Broadcasters’ independence in determining programme content is guaranteed in 
general terms by the Broadcasting Act, which states that a television broadcaster may 
broadcast live coverage of an event of major importance for society only on a 
nationwide free-to-air channel, or on an encrypted or paid TV service if the event is 
also free-to-air. 

5.4 Quotas 

In June 2005, the KRRiT issued a bylaw on the use of labels for broadcasts that may 
have a negative impact on minors.99 Weekly round-the-clock monitoring of TVP1, 
TVP2, Polsat TV and TVN by the KRRiT in March 2006 showed that the new 
system was more or less respected. The KRRiT judged that TVP1’s programmes for 
children were the best. (TVN paid no attention to the young audience.) TV 4 is the 
leading commercial station for youth programming. The KRRiT concluded that there 
was a general lack of educational programmes on TV.100 

5.5 Obligations on PSB 

The main tasks of public service broadcasting are to strengthen family ties, support a 
pro-health attitude, contribute to combating “social pathologies” and respect the needs 
of ethnic groups and minorities.101 (see Table 8) Programs that fulfilled general public 
broadcasting obligations accounted for above one third of total programming in 2003 
and for less than 30 per cent of the main TVP1 channel in 2006, a drop of 5 per cent. 
Public service programmes were moved to the less popular TVP2 and to specialist 
channels, above all TVP Kultura, which is only available by subscription to satellite or 
cable channels and has a marginal viewership of 0.15 per cent.102 

Critics of TVP say that the station’s “public mission programmes”, including 
educational, religious, children’s programming, drama, European production and 

                                                 
 99 “Rozporządzenie KRRit w sprawie kwalifikowania audycji lub innych przekazów mogących mieć 

negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich oraz 
audycji lub innych przekazów przeznaczonych dla danej kategorii wiekowej małoletnich, 
stosowania wzorów symboli graficznych i formuł zapowiedzi” (KRRiT order for broadcast 
labelling of programmes, which might have negative impact on correct physical, psychological 
and moral development of a certain age category of minors, using appropriate graphic symbols 
and announcements), available at www.krrit.gov.pl/ (accessed on 24 January 2008). 

100 KRRiT, “Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007”, p. 135, op. cit. 
101 Broadcasting Act, Art. 21. (The law does not clearly define these tasks). 
102 Donatta Subbotko, “Misja dla 0,15 proc. widzów” (Mission for 0.15 per cent of viewers), Gazeta 

Wyborcza, 23 April 2008 p. 20. 

http://www.krrit.gov.pl


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
47

classical music, account for no more than 6.5 per cent of the station’s total airtime, 
pulling in no more than 2.5 per cent of TVP’s viewers.103 

Programmes for ethnic minorities and in languages other than Polish were not shown 
on TVP1 and TVP2, due to “the nationwide character of these channels”.104 They 
were shown instead on TVP3, accounting for 0.3 per cent of the channel’s annual 
broadcast time. Broadcasting for ethnic minorities is done in Polish: Tydzień Białoruski 
(Bielorussian Week); Przegląd Ukraiński (Ukrainian Review); Panorama Litewska 
(Lithuanian Panorama); Rosyjski Głos (Russian Voice); My Romowie (We, Roma); and 
Podlaski Orient (Orient of Podlasie, Tatar magazine). TVP programmes in minority 
languages are: Telenowyny in Ukrainian (TV News, cancelled in 2007); Schlesische 
Journal in German, aired weekly; and Rodno Zemia (Native Country) in Kashubian, 
which is not aired regularly. 

The general opinion is that TVP is being increasingly commercialised. 

For many years, TVP has been criticised for its lack of a public service mission in 
broadcasting. The lack of programmes for children and young people, educational and 
high culture programmes is of special concern. The new Article 21 [of the Broadcasting 
Act] should define precisely the fulfilment of the public mission in information, 
opinion-making, education, entertainment, and sport programmes, including the 
required time quotas.105 

                                                 
103 Jakub Bierzyński, “Spór o media publiczne” (Public media debate), Rzeczpospolita, 7 January 

2008, p. 12. 
104 KRRiT, “Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007”, p. 88, op. cit. 
105 KRRiT, Opening Report, p. 25, op. cit. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
48

Table 10. TVP programmes fulfilling general public broadcasting obligations in 
2003–2006 (share of total programming as percentage) 

Type of programme 
2003 2006

TVP1 TVP2 TVP1 TVP2 

Culture, science and education development 17.4 17.4 19.8 25.6 

Family strengthening 13.4 12.1 5.8 10.4 

Pro-health 1.5 1.8 2 1.5 

Against “social pathologies” 1.8 1.1 1.5 0.9 

National minorities and ethnic groups 0.2 0.4 0 0 

Total 34.3 32.8 29.1 38.4 

Source: KRRiT106 

5.6 Obligations on commercial broadcasters 

In the broadcast licences granted to some private broadcasters, the KRRiT specified 
additional conditions or the broadcasters agreed to fulfil a set of conditions going 
beyond legal provisions.107 However, the Supreme Administrative Court (NSA) 
declared this practice to be illegal in its judgment on the Polsat licence case, in July 
2006. “The KRRiT could not arrogate from the Broadcasting Act its right to dictate 
the percentage of certain programmes in the licence [contract],” said NSA judge, 
Stanisław Biernat, explaining the decision.108 

The KRRiT, however, continued to monitor private broadcasters to check fulfilment 
of their licence conditions. Most of them fulfilled their licence requirements. 
According to the KRRiT’s monitoring in March 2006, TV Polsat fulfilled such 
conditions as to air at least seven hours a week of news, six hours a week of education, 
economy and health programmes, and 1.5 hours a week of documentary films. It has 
to air also cultural events, drama formats and concerts of classical and pop music.109 
According to KRRiT’s monitoring in October 2006, TVN fulfilled its requirements to 
air at least seven hours a week of news and at least three hours a week of educational 
programmes and how–to-do magazines. Similar monitoring in September 2006 

                                                 
106 KRRiT, 2003 Annual Report, p. 46 and KRRiT, Opening Report, op. cit., p. 25. 
107 Broadcasting Act, Art. 37(2). 
108 Danuta Frey, “W koncesji dla Polsatu było za dużo ograniczeń” (Too many restrictions in the 

Polsat licence), Rzeczpospolita, 19 July 2006, available online at  
http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html (accessed 5 Mach 2008). 

109 KRRiT, 2007 Annual Report, Informacja, p. 119, op. cit. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html


P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
49

showed that TV 4 complied with requirements to air news for at least 6 per cent of 
monthly broadcasting time, educational and children programming for at least 3 per 
cent and art on at least 2 per cent. Monitoring of TV Puls in November and December 
2006 showed that they fulfilled their requirements to air mostly social and religious 
programming.110 The only station that did not comply with its licence requirements, 
according to KRRiT monitoring, was local Telewizja Odra, airing in eight 
municipalities in western Poland. 

6. CONCLUSIONS 

Since the collapse of communism in Poland in 1989, every political party coming to 
power has been tempted to take control of the public service media and carry out 
reform of these media according to their own vision. But in reality, there has been no 
reform of the public service media. Only their management changed following the 
results in elections. 

With the falling rate of licence fee payments and the advent of digitalisation after 2000, 
reform of public service broadcasting has become pressing. The “Polish State Strategy 
on Electronic Media for the years 2005–2015”, released along with the 2005 KRRiT 
Annual Report, advanced a series of reform proposals. These included creating a single 
governing structure composed from representatives of the State and civil society, the 
gradual reduction of advertising time, and the establishment of a fund for financing 
regional and local broadcasters from a tax on broadcasting advertising on private 
media. 

The same strategy proposed to introduce a system of better monitoring of the licence 
conditions for all broadcasters, particularly those related to local news and information 
and a system of measures against concentration of ownership at both national and local 
levels. At the same time, professional organisations and civil society groups have called 
countless times for the broadcast regulatory bodies to be depoliticised. 

After the 2007 elections, the ruling PO party stressed the need for real changes in the 
public service media, but nothing has been done in practice. More than six months 
after elections, the bill on the reform of the public service media is still being drafted by 
the Government. Another bill on broadcasting, which was adopted by Parliament, but 
is likely to be vetoed by the President, has not brought any changes in this direction. 
The new law envisages contests for the seat of KRRiT members and TVP 
management, allowing civil society organisations to participate in the process. It 
foresees dropping the licence fee and replacing it with funding from both the State 
budget and taxes on private broadcasters, which would create the Public Mission Fund. 

                                                 
110 KRRiT, 2007 Annual Report, Informacja, p. 120–122, op. cit. 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
50

If the reform is carried out, the ecology of the public service media will be substantially 
changed. It remains to be seen if the changes will be for the good of the public service 
media. But without reform, these media, increasingly commercial and heavily 
politicised, are likely to alienate listeners and viewers, and finally advertisers. 

 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
51

ANNEX 1. LEGISLATION CITED IN THIS REPORT 

Act on Competition and Consumer Protection of 15 December 2000, Official Gazette, no. 
86. 

Broadcasting Act of 29 December 1992, Official Gazette 1993, no. 7, item 34; amended in 
1995, no. 66, item 335 and No. 142, item 701; 1996, no. 106, item 496; 1997, no. 88, 
item 554, and no. 121, item 770; 1999, no. 90, item 999; 2000, no. 29, item 356 and 
358, no. 73, item 852. 

Broadcasting Act of 2001, Official Gazette no. 101, item 1114; further amended by 2002, 
no. 25, item 253; 2002, no. 56, item 517; 2003, no. 96, item 874; 2004, no. 91, item 
874. 

Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o 
dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 (13 April 2007 changes 
to Lustration Law). 

Council Regulation n. 659/1999 of 22 March 1999, laying down detailed rules for the 
application of Article 93 (now Art. 88) of the EC Treaty, Official Journal L 83/1, 27 
March 1999. 

Directive 2002/22/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on 
universal service and users’ rights relating to electronic communications networks and 
services (Universal Service Directive). 

Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 
2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain 
provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States 
concerning the pursuit of television broadcasting activities, Official Journal of the 
European Union, 18 December 2007, L 332/27. 

Council Regulation no. 659/1999 of 22 March 1999, laying down detailed rules for the 
application of Article 93 (now Art. 88) of the EC Treaty, Official Journal, L 83/1, 27 
March 1999. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
52

ANNEX 2. BIBLIOGRAPHY 

In Polish 

KRRiT, 2005 Annual Report. 

KRRiT, 2006 Annual Report. 

KRRiT, 2007 Annual Report. 

KRRiT. “Działalność KRRiT w zakresie wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w 
Polsce” (KRRiT activity on introduction of terrestrial digital TV in Poland), 5 April 
2006. 

KRRiT. “Raport o stanie rynku RTV” (Radio and TV market report), September 2004. 

KRRiT. “Raport o stanie rynku RTV” (Radio and TV market report), 11 July 2006. 

KRRiT. “Raport otwarcia: rynek radiowo-telewizyjny w Polsce” (Opening Report: Radio 
and TV Market in Poland), 2006. 

KRRiT. “Stanowisko KRRiT dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o 
radiofonii i telewizji i innych ustaw”, (KRRiT standpoint versus MPs’ project to change 
radio and television and other laws). 

KRRiT. “Stanowisko KRRiT z 11 lipca 2006 r.” (KRRiT Position from July 26, 2006). 

“Rozporządzenie KRRit w sprawie kwalifikowania audycji lub innych przekazów mogących 
mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój 
małoletnich oraz audycji lub innych przekazów przeznaczonych dla danej kategorii 
wiekowej małoletnich, stosowania wzorów symboli graficznych i formuł zapowiedzi” 
(KRRiT order for broadcasts labelling of programmes, which might have negative impact 
on correct physical, psychological and moral development of a certain age category of 
minors, using appropriate graphic symbols and announcements). 

“Uchwała Senatu RP w sprawie sprawozdania KRRiT z działalności w 2005 r.” (Senate 
resolution concerning KRRiT yearly report for 2005). 

KRRiT. “Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007” (KRRiT 
information about basic problems of Radio and TV 2007). 

KRRiT. “Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2008” (KRRiT 
information about basic problems of Radio and TV 2008). 

KRRiT. “Raport otwarcia: rynek rtv w Polsce” (Opening Report: Polish radio and TV 
market), Warsaw, 2006. 

In English 

Kevin, Deirdre, Thorsten Ader, Oliver Carsten Fueg, Eleftheria Pertzinidou, Max 
Schoenthal. Final report of the study on “The Information of the Citizen in the EU: 
Obligations for the Media and the Institutions Concerning the Citizen’s Right to be 



P O L A N D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

N E T W O R K  M E D I A  P R O G R A M  ( NMP)  
53

Fully and Objectively Informed”, prepared on behalf of the European Parliament by the 
European Institute for the Media, Düsseldorf, 31 August 2004. 

KRRiT. “2006: The Broadcasting Landscape in Poland”. 

KRRiT. “Defence of locality and local democracy: KRRiT strategy of actions to defend 
local character and programme pluralism in local electronic media”, December 2005 

“KRRiT position on children presentations in TV”, January 2008. 

IP International Marketing Committee. Television 2006. International Key Facts, October 
2006. 

IP International Marketing Committee. Television 2007. International Key Facts, October 
2007. 

Stefan Batory Foundation. “Report from monitoring of selected TVP information 
newscasts at the time of local elections 2006”. 




