Television across Europe:
more channels, less independence

Overview



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

Table of Contents

1. Summary and Conclusions .....c..cccecevevrrerenenenenenrcnnennen. 17
1.1 COMEEXE cuvtevieiieieeieeieeteeiteeite st et e st et et e 17
1.2 Assessing this sample of countries .........cccoevveerrenenene. 19
1.3 Looking ahead ........ccocooviiiiniiiniiiiiiicce 21

2. The Broadcasting Environment .........ccccccoeciiiiiinncnne. 22
2.1 Television audiences ........cceveerereeerenieererieneeenienns 22
2.2 Television business .......ccceceeveeriereresesienieienienenens 29

3. Broadcasting Regulation .........ccoccoiviiiiiniiiiniiinne 32
3.1 Regulatory authorities and framework ........cccocucuene. 32
3.2 Digital licensing .......cccccoceeiniciiniiiiiniciinccnee 35

4. Public Service Broadcasting .........c.ccocceieiniiiiiiniiiinnins 38
4.1 GOVErNANCE STIUCTUIES .ververveeueeniereeruereessesueeneeneeneeneens 38
4.2 Funding .c.ceccevveeeineinneieeeceeee e 40

5. Commercial Broadcasting ........cccoeveeerveecineenniecrnnnenenes 44
5.1 OWnership ..o 44
5.2 The marketplace .......cceeevvererinreecinecrniecnereinnen, 45
5.3 Local and regional players ..........cccccoviiiniciinicinnnes 50

6. Programming ... 51
6.1 OULPUL oottt 51
6.2 Editorial independence ..., 53

7. Recommendations ........coceeeeueeieienieniinieneeieeceee e 56
7.1 Original recommendations from the 2005 report ..... 56

7.1.1 Policy oo 56
7.1.2  Broadcasting regulators .........c.cccccviciiiniinicne 59
7.1.3 Public service broadcasting ..........cccocineuiucne 60
7.1.4 Commercial television broadcasting .............. 61
7.1.5 Other coccoceeeieniininieieieieeeeeeeteeeee s 61
7.2 New recommendations based on the 2008
MONITOLING wevevireiiriereieiereeeeereee et saenees 62
7.2.1 POLCY weveeeieiiieiritieeeiee s 62

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

14



OVERVIEW

7.2.2 Regulatory authorities ........cccoceveiviiiiiiiiininnnes 62
7.2.3 Public service broadcasting ..........cccccveenuune. 62
7.2.4 Commercial broadcasting .......c.cccccevverevnnencne. 63
ANNEX 1. Legislation cited in this report ....c.coeeccvvereinennee. 64
ANNEX 2. Bibliography .......cccccoveveeimereccnreeennreinerecneenenes 65
ANNEX 3. Glossary of acronyms ........ccccceveveerereccnrereennenenes 66

Index of Tables

Table 1.
Table 2.
Table 3.

Table 4.
Table 5.

Table 6.
Table 7.

Table 8.

Table 9.

Table 10.
Table 11.
Table 12.

Table 13.

Individual TV viewing time in 2003-2006.
Ranked by viewing time (2000) .....ccoeeruruenirieiniereninieineienieieeneeeneenens

Concentration of national audiences in 2003 and 2006.
Ranked by aggregate audience share in 2006 .....c.cccovecereinerenencccnencnnnn

Evolution of the audience share (two leading channels in 2003)
in 2003 and 20006 .....ccoeeovieieeie ettt e

Cable and satellite penetration in 2003 and 2006 ..........ccccceuvucuiuiiininnnns

PC and broadband penetration (end 20006) (as percentage).
Ranked by the highest broadband penetration level ...

TV overview in 2006. Ranked by population ........ccccoveverireneniccniencnennee

The EU broadcast market — breakdown by type of broadcaster
1020032005 ....overeereeeinrerenenieerteeeneeretstet ettt b et ne b s

Top 10 European TV companies in 2006. Ranked by unconsolidated

OPEIATINE FEVENUES ..uviuvivrisiiriiriiesiesiaseitetesseststestesessessstessesessssssaessessenis
TV licence fee cost per year in 2003 and 2000 .........ccceeeerveireererenrennnen
Funding of public service broadcasters ........ccoveeirecinevineinenccneenen
Share of media expenditures in 20032006 (as percentage) ...........c........

Channels with the largest advertising market share in 2003 and 2006.
Ranked by the largest percentage share .......ccoceecinieininccneinncinennn.

Most watched newscasts i 2000 .....ocovevieiieeieeieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaee e e

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM

15



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

List of Abbreviations

AMP
BNT
CEM
CME

CNA

CT
EBU
KKRT

KRRiT

LRTK

LRTT

MRT
MTG

MTV
PNL
PSD
RAI
RRTV

RTSH
SMER-SD
SRTV
STV
TVSH
TVP

TVR
WAZ

16

Media Monitoring Agency, Agentia de Monitorizare a Presei (Romania)
Bulgarian National Television, baseapexa nayunonanmna mesesusus (Bulgaria)
Council for Electronic Media, Cesen 3a enexmponu meoun (Bulgaria)

Central European Media Enterprises (U.S. broadcast company operating
in Central and Eastern Europe)

National Audiovisual Council, Consiliul National al Audiovizualului
(Romania)

Czech TV, Ceskd televize
European Broadcasting Union (Geneva)

National Council of Radio Television, Keshilli Kombetar i Radios dbe
Televizionit (Albania)

National Broadcasting Council, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
(Poland)

Lithuanian Radio and Television Commission, Lietuvos radijo ir televizijos
komisija

Council of Lithuanian Radio and Television, Lietuvos radijo ir televizijos
taryba

Macedonian Radio and Television, Makedonska radio-televizija

Modern Times Group (Swedish media holding operating also in the Baltic
countries and Central and Eastern Europe)

Macedonian Television, Makedonska relevizija

National Liberal Party, Partidul National Liberal (Romania)
Social Democrat Party, Partidul Social Democrat (Romania)
Italian Radio-Television, Radiotelevisione Italiana

Council for Radio and Television Broadcasting, Rada pro rozhlasové a
televizni vysildni (Czech Republic)

Radio-Television of Albania, Radio Televizioni Shqiptar
SMER-Social Democracy, Smer-Socidlna demokracia (Slovakia)
Romanian Television Company, Societatea Roméni de Televiziune
Slovak Television, Slovenskd televizia

Albanian Television, Televizioni Shqiptar

Polish Television, 7Telewizja Polska

Romanian Television, Televiziunea Romdini

Westdeutsche Allgemeine Zeitung (Headquartered in Essen, WAZ operates
print media outlets in countries in Central and Eastern Europe)

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

1. SUMMARY AND CONCLUSIONS

1.1 Context

Reports of the death of television are greatly exaggerated. Despite all the prophecies
that were written around the millennium, claiming that the internet and other new
media platforms would kill it off, TV has kept its leading position in terms of media
consumption. The map of the largest broadcasters in Europe has not changed
dramatically since 2005. Public service broadcasters continued to account for the
largest part of the broadcasting budget. (Except in Poland, where commercial station
TVN pushed Polsat TV out of the top three channels, the three most popular stations
remained unchanged in our sample of countries.)

Nevertheless, change is sweeping through television, and its future has never been so
hard to predict. Surveys in several of the countries in our sample have found that
traditional ways of watching television have seen a steep decline, especially among
younger viewers, aged 16 to 25. The largest channels in each country have seen their
ratings fall. Public service television, in particular, saw a decline in ratings — in most
countries, a substantial decline. Although it increased its aggregate revenue across
Europe, over the past three years, the public broadcasting sector has seen a drop of
more than 4 percentage points in its total market share, while the commercial sector
(both radio and TV financed by advertising) has grown modestly.

As they attempt to keep pace with their publics’ changing preferences, traditional
broadcasters in Central and Eastern Europe, as well as those in Western Europe, are
offering video content via the internet to keep up with the trend. Meanwhile their
output is made available by the “aggregators”, which stream channels and programmes
from multiple sources all over the world, over the internet.

New technologies are also transforming broadcast journalism. Start-up costs for
electronic media are lower than ever, because distribution of television content via the
internet or mobile telephone needs no traditional infrastructure. However, amid all this
fluidity, business models that can sustain electronic media — and allow them to grow,
while preserving professional standards — are elusive. The dispersal of advertising
revenue hits production budgets at the very time that new platforms are opening up,
demanding new content.

The barriers between ‘professional’ and ‘amateur’ journalism are becoming more
porous than they have been since the rise of the modern media industry a century ago.
This process is signalled by the jargon associated with networked media: user-generated
content, citizen journalism, blogging, blogosphere, podcasting, and so forth. These
developments bear rich potential for civil society; for example, online community-
driven news and discussion forums can enhance communication among citizens over
real social issues.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 17



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

On the other hand, while internet search engines and other news-aggregators increase
the availability of news and information, they contribute nothing in terms of reportage
or editorial assessment. More information does not necessarily make people better
informed. Some observers fear that the internet encourages distracted and superficial
habits of news-consumption, based on browsing, soundbites and sensation; if these
fears are valid, we may be growing less able to absorb the more demanding (and
expensive) genres of journalism — the same genres which broadcasters are anyway less
inclined to provide, for economic reasons.

Amid these fluctuations, several key patterns can be identified. The trend in
audiovisual consumption is fragmentation — as more and more people gain access to
more and more ways to consume audiovisual products. The key trend in ownership is
consolidation — reducing the number of suppliers of media content. The key trend in
technology is convergence — telecommunications, cable, satellite, mobile operators and
traditional broadcasting are merging, with consequences for traditional media
structures. Audiences fragment, owners consolidate, and technology (including
programming) converges: the new ‘political economy’ of Europe’s audiovisual industry
is the product of these dynamic processes.

The key trend in broadcast licensing is relaxation. With governments keen to exploit
the digitised spectrum, the licensing process in many countries is being converted into
a mere registration procedure, similar to satellite or cable operations. The main trends
in digital licensing are the same across Europe:

o simplified procedure

o shifts in licensing power

o protection of analogue broadcasters

o privileges for public service broadcasters

Among broadcast regulators, the trend is one of contraction. In general, national media
regulation is in retreat as the media market expands and becomes more international.
This trend will create a vacuum that cannot be filled by the European Union’s
transnational regulatory measures. With the arrival of digitisation and technical
convergence, many of the content regulators find themselves overwhelmed. The days of
“traditional command-and-control regulation”, as it has been called, appear to be
numbered." “Light touch” regulation appears to be the way ahead, combining research
functions and responsiveness to public feedback with extensive self-regulation by the

! See Chris Marsden, Jonathan Cave, Eddy Nason, Andy Parkinson, Colin Blackman, Jason
Rutter, Assessing Indirect Impacts of the EC Proposals for Video Regulation. Executive Summary for
Technical Report TR-414-Ofcom. Prepared for Ofcom, 31st August 2006. Available at
http://www.ofcom.org.uk/research/tv/reports/videoregulation/vidregexec.pdf (accessed on 13

October 2008).

18 OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008


http://www.ofcom.org.uk/research/tv/reports/videoregulation/vidregexec.pdf

OVERVIEW

industry. However, if it is really to serve the public interest, this kind of regulation will
be hard to achieve.

Among public service broadcasters (PSBs), the key trends are over-extension, under-
funding and self-doubr. In an era dominated by deregulation and the mantra of
“consumer choice”, public service broadcasting is often presented as unfashionable; its
critics argue that it is unsustainable. The traditional mission of PSBs to inform, educate
and entertain the citizens who fund them, directly through the licence fee and in most
cases also indirectly through advertising, has come under ferocious pressure just when
technology has created the opportunity to reach more citizens, in more ways, than ever
before.

In order to fulfil their legal remit, PSBs need to be present — and amply productive —
on different platforms. Yet their right to do this is constanty challenged by their
commercial rivals, while their resources to do this are restricted by a squeeze on both
their main sources of funding. Some media pundits argue that digitisation will make
the collectively-financed public service model obsolete, for two reasons. Firstly, it will
be (politically) impossible to justify the licence fee — a universal taxation on TV
receivers, which is still the principal funding source for PSBs — when audiences access
audiovisual productions on other platforms. Secondly, the fragmentation of audiences
leads to the decline of mass-oriented advertising. (This decline is already impacting on
public service as well as commercial broadcasters.)

The trend in advertising is towards redistribution, as budgets are reallocated from
traditional media to the internet. Television has not yet seen large losses among the
countries in our sample, where television’s share of the total advertising spend saw
sharp falls only in Romania and Poland: down since 2003 by 26 and 8 percentage
points, respectively. Yet this pattern will not hold; the online segment will probably
overtake the traditional television market within a few years. By 2012, according to one
estimate, online will take the largest share of the advertising spend, followed by
traditional TV, and the press and radio in third place. While European traditional
channels are expected to grow up to 2 per cent a year, digital channels are forecast to
see advertising growth rates of 20 per cent a year. This explains why media companies
are moving their content online, trying to forestall the exodus of advertisers to
powerful newcomers such as Google.

1.2 Assessing this sample of countries

Our monitoring of the nine countries covered by this report confirms that the trends,
summarised above, extend right across the continent of Europe. However, these trends
have specific features in the transitional states of Central and Eastern Europe. In some
cases, these features are the result of backwardness. In others, they may be prophetic of
developments in Western Europe as well.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 19



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

One of these features is inertia. In the longer term, governments cannot reject the
trends described in this Summary. In the short term, however, meaning the lifespan of
any government, it is still possible to postpone the encounter with these trends.
Consider, for example, the performance of the regulators in our sample countries. The
failure to rise to their various challenges is due partly to institutional torpor, and partly
— it is safe to infer — to their political masters’ preference for regulatory passivity.
Likewise, progress to digital switchover has been obstructed by ignorance of the issues,
persistent reluctance on the part of powerful broadcasters, and political bickering over
how to divvy up the new digital market. More than anything, it is the EU’s deadline
for analogue switch-off that has convinced these countries to accelerate the process.

Another feature revealed by this monitoring is a worrying determination on the part of
political elites to reaffirm their influence over broadcasting. Many of the regulators are
still subject to blatant political interference. There are clear signs that the inclusion of
civil society representatives — introduced over the past 10 to 15 years — has not had
much impact on regulators’ partisan behaviour. Political elites have proven quite
capable of manipulating these representatives.

The fact remains, however, that regulatory control over audiovisual content is eroding,
and this erosion will accelerate when digitisation allows the number of channels to
multiply out of sight. This prospect may help to explain why the political elites in
Eastern and Central Europe still as a rule refuse to let the PSBs become editorially or
financially independent.

In the early 2000s, when their countries had recently joined the Council of Europe and
in many cases were pursuing accession to the European Union, these elites showed
signs of willingness to refrain from influencing the PSBs so overtly. Today, by contrast,
they openly strive to restore tight control, usually by appointing loyal people to the
governing bodies. In our sample, the re-politicisation of public service media is clearest
in Poland, Romania and Slovakia, though it is evident too in Lithuania and elsewhere.

Concentration of ownership has continued apace in the past three years, with the main
private broadcasters managing to preserve their grip on their national markets.
Digitisation, which will open the door to an influx of new channels, may disturb this
pattern. So far, however, the existing broadcasters have managed by and large to keep
out fresh competitors through sustained lobbying and additional investment. Given the
dearth of available analogue licences, broadcasters tend to diversify in as many media
subsectors as possible, or to build up a presence in local broadcasting. Lack of
transparency around ownership and funding continue to injure the development of
broadcasting as well as the democratic role of media. In Albania and the Republic of
Macedonia, the least developed markets of our sample, a combination of non-
transparent ownership and a dearth of accurate audience and advertising spending data
in continue to scare off foreign investors.

The proliferation of content has increased the public’s freedom of choice. This is a real
achievement, given that most viewers in many Central and Eastern European states still

20 OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

have access only to three to five TV channels — much lower than the European average.
On the other hand, it is questionable whether this new media environment offers
better quality or more diversity. Sensationalism and tabloid fare often dominate the TV
news agenda. Programmes with a clear public service character are relegated to
unattractive time-slots. Investigative reporting and serious talk shows are marginalised
or cut. Reality shows continue to inundate the screens, mostly on commercial stations.

Local and regional broadcasting are foundering in most of the countries included in
this study. Financed most often by municipalities, these broadcasters are in cahoots
with local government. Where it is available at all, programming for social or ethnic
minorities continues to be provided almost exclusively by public service broadcasters.

The commercialisation of programming is not only due to the economic pressures
mentioned above, which squeeze the production budgets of all public service
broadcasters and most commercial broadcasters. As well as this, there are political
pressures on editorial independence in almost all these countries, where broadcast
media continue to be subject to heavy pressures from political and business interests.

Editorial independence, in both public and private media, has continued to deteriorate
in most countries covered by this report. Pressures on public service broadcasters in
particular have intensified, with predictable consequences for the quality of their
output. The exception is the Czech Republic, where the public service broadcaster has
succeeded in raising the quality of its output. Interestingly, this is the only country that
has embraced a pure licence fee-based PSB funding model; for Czech TV will drop
advertising completely after digital switchover.

1.3 Looking ahead

Even though licence fees have risen in our sample of countries, these increases cannot
secure adequate funding for the PSBs. Our monitoring suggests that the licence fee
mechanism will not survive far into the future unless it is radically rethought.
Ownership of a TV or radio set will soon cease to be viable as a basis for compulsory
payment. Almost certainly, the fee will only be able to be preserved by expanding the
basis for liability to ownership of all types of devices that receive public service content,
or by replacing it with a compulsory “broadcasting tax” on all households (exempting
only those with no means of receiving the content). However, nobody yet knows if
these models would be durable in the longer term. In this respect, the crisis of public
service broadcast funding in almost all countries of Central and Eastern Europe may be
prophetic for Western Europe. Countries without a long tradition of the licence fee —
and of respect for it — face a lack of stable funding for PSB, due to large-scale evasion.
The quest for more viable models of independent public funding has barely begun.

The case for public service broadcasting used to rest on the fact of spectrum-scarcity, as
well as on arguments about pluralism, democracy, universal access to high-quality
content, social cohesion and inclusion, and the preservation of national cultural

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 21



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

traditions. The end of spectrum-scarcity means that these arguments need urgently to
be re-examined and tested in today’s changing world. The fact that these arguments are
still woefully undeveloped in Central and Eastern Europe gives those governments and
commercial broadcasters a free hand to set the terms of policy debate on the
audiovisual sector.

As the diversification of platforms encourages the further relaxation of regulatory
models, the maintenance of quality standards in audiovisual content regulation should
become a rallying cry for media professionals, activists and civil society groups that are
committed to media pluralism, quality, and the so-called European social model.

2. THE BROADCASTING ENVIRONMENT

2.1 Television audiences

TV has managed to defend its leading position in terms of media consumption.
However, national TV networks started in the early 2000s to experience an economic
downturn, while niche players, such as thematic channels, pay-TV or teleshopping
channels, enjoyed economic growth, albeit from a much smaller base.” The internet
and the new technologies are exerting increasing influence on the media environment.
Surveys in several of these countries have found that traditional TV-watching has seen
a steep decline, especially among younger viewers between 16 and 25 years of age. In
the UK, this segment of the audience watches on average one hour less than the
average viewer. In particular, they are abandoning public service TV. In 2001, 74 per
cent of their total viewing time was devoted to watching public TV. Five years later,
only 58 per cent of this time was spent on public TV. Instead, the internet plays the
major role in their viewing lives. More than 70 per cent of young British internet users
frequent social networking sites and 37 per cent have contributed to a blog, compared
with 14 per cent of all viewers.’

TV broadcasters in Central and Eastern Europe, as well as those in Western Europe,
are offering video content via the internet to keep up with the trend. Another category
of new-wave broadcasters are the aggregators which stream channels and programmes
from multiple sources all over the world. Analysts predict that video content over the
internet will see an upsurge as it can deliver a message or brand to viewers more
effectively than traditional means, due to its flexibility and interactivity. “But it does

2 “Overview”, in Open Society Institute, Television across Europe: Regulation, Policy and

Independence, Budapest, 2005 (hereafter OSI/Overview).

’ Data from Ofcom cited in European Audiovisual Observatory, Trends in Eurgpean Television
2006, Volume 2, Strasbourg, 2006, p. 140.

27 OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

require some expertise to get going, and this is creating a new market for internet TV
. 4
platform providers to set up and manage such channels.”

New technologies have also transformed journalism and the manner in which people
consume media today. Some of the new trends in recent years include the following.

o The emergence of citizen journalism: the public is increasingly involved in
providing reports about local and even international news. This development
has brought its own set of privacy concerns. It has also blurred the line between
straight news reporting and advocacy, and — in the eyes of some — has
encouraged a cult of amateurism, downgrading the professional crafts of writing
and editing.’

o Blogging as news media: besides personal and social issues, blogs started to focus
more on news. But, whereas information provided in some countries by
established institutions, such as public service broadcasters, comes with a certain
guarantee of reliability, blogs carry no such weight.

o Technological and ownership convergence. telecommunications, cable, satellite,
mobile operators and traditional broadcasting are merging, with consequences
for traditional media structures. The business models employed by traditional
media have changed, with cuts on spending for foreign reporting and other
forms of expensive coverage due to the availability of such information on the
internet.’ As advertisers diversify their spending, spreading their budgets to
other forms of marketing and new media, and as owners demand quick, high
returns on their investments, economic pressures on media businesses have
increased in ways that often affect the quality of journalism.

This has all led to the fragmentation of audiences, a trend which has accelerated over
the past three years. However, TV consumption remains high. Yet some broadcasters
are jumping on new platforms in an effort to survive in the digital environment that is
already being shaped. In some countries, broadcasters defend their positions in the
analogue environment by keeping new players out of the market for as long as possible.
Therefore, their dominance of nationwide audiences is still high.

* Philip Hunter, “Internet TV: the European Scene” in IPTV News, January—February 2008, pp.
36-37.

See, for example, Andrew Keen’s considerations on “attention-economy” media in his profile of
Arianna Huffington, Prospect, August 2008 (available at
http://www.prospect-magazine.co.uk/article_details.php?id=10312, accessed 8 August 2008).

Shanthi Kalathil, “Scaling a Changing Curve: Traditional Media Development and the New
Media (A Report to the Center for International Media Assistance)”, 3 March 2008, p. 11.
Available at http://www.ned.org/cima/ CIMA-New_Media-Report.pdf (accessed 29 May 2008).
See also an important new study by a British journalist, Nick Davies, Flat Earth News (London:
Chatto & Windus, 2008).

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 23


http://www.prospect-magazine.co.uk/article_details.php?id=10312
http://www.ned.org/cima/CIMA-New_Media-Report.pdf

T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

The sample of countries covered by this report shows disparate trends in viewing time,
with countries like the Czech Republic, Lithuania and Slovakia seeing drops in TV
viewing time. Others have enjoyed stable viewing time or slight increases. In general,
the downturn in TV viewing time among the general public is still insignificant.
Between 2003 and 2006, this time went down by only three minutes a day (see
table 1). The largest increase in TV viewing time (15 minutes) was recorded in the
Republic of Macedonia, and the largest drop (37 minutes a day) was seen in Slovakia.

Table 1. Individual TV viewing time in 2003-2006.
Ranked by viewing time (2000)

Average viewing time for adults

Country Monday-Sunday (minutes per day)

2003 2004 2005 2006
Republic of Macedonia 259 266 260 274
Poland 250 251 255 254
Italy 245 250 249 249
Romania 235 228 242 242
Czech Republic 214 214 216 206
Lithuania 210 218 206 200
Slovakia 235 213 208 198
Bulgaria 185 188 188 187/
Average (eight countries) 229 228 228 226

Sources: OSI research; IP International Marketing Committee, Television 2007.
International Key Facts, October 2007 (hereafter Television 2007)

Although the concentration of nationwide audiences has remained high, the largest
channels in each country have seen their ratings decline (see zable 2). In most of these
countries, the largest three channels lost a combined audience equivalent to 4 or 5
percentage points. The biggest loss was recorded in Romania where the combined
audience of the first channel of the public service broadcaster and the commercial
stations Pro TV and Antena 1 plummeted by more than 10 percentage points. Much
of this loss was incurred by the public service station, which lost over 10 percentage
points in its nationwide audience during three years. Except in Poland, where
commercial station TVN pushed Polsat TV out of the top three channels, the three
most popular stations remained unchanged.

7 Data based on target group: individuals 4+.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

24



OVERVIEW

Table 2. Concentration of national audiences in 2003 and 2006.
Ranked by aggregate audience share (2006)

Aggregate audience share
Top 3 channels in terms of audience share of top 3 channels
Country (per cent)
2003 2006 2003 2006
. TV Nova, CT 1,
Czech Republic Prima TV The same 86.1 83.5
. bTV, Kanal 1,
Bulgaria Nova TV The same 84.2 79.2
Slovakia Markfza TV, .STV L The same 72.9 67.7
TV Joj
Lithuania LNK, TV 3, LRT The same 63.4 61.9
TVP 1, TVN,
Poland TVP 1, TVP 2, Polsat TVP 2 62.6 61.7
Republic of ALTV,MTV 1, Sitel |  The same 60.0 45.6
Macedonia
Italy RAIL 11’{;&;:1116 5 The same 59.4 56.2
Romania TVR 1, Pro TV, The same 57.5 46.8
Antena 1
Albania NA NA NA NA

If the mainstream TV channels have seen their ratings seep away, it is the public service
broadcasters in particular that have lost substantial shares of viewers (see table 3). With
the exception of Slovakia where STV increased its audience in 2006 compared with
three years before (mainly due to reforms under new management from 2003), all
other public service channels lost viewers.

First, there is a group of countries that has seen a moderate downturn, including the

Source: OSI research

Czech Republic and Italy, where public service TV lost only a small amount of viewers.
But in the other countries, public service TV saw a steady decline in viewers by nearly

10 percentage points each. In Lithuania, private TV continues to occupy the first two
positions in the market. In Poland, Bulgaria and the Republic of Macedonia, public

service TV lost its leading position to private competitors.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)

MEDIA PROGRAM

25



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

Table 3. Evolution of the audience share
(two leading channels in 2003) in 2003 and 2006

Audience share (adults) (per cent) .
Country Channel Type of station
2003 2006
Albania NA NA NA NA
) BTV 37.9 37.5 Private
Bulgaria 5 -
Kanal 1 33.2 19.8 Public
TV Nova 43.4 41.8 Private
Czech Republic = ;
CT1 22.1 21.4 Public
RAI 1 24.2 23.8 Public
Italy -
Canale 5 23.2 21.2 Private
. . LNK 27.0 23.1 Private
Lithuania ;
TV 3 23.9 23.3 Private
Republic of Al 28.9 23.6 Private
Macedonia MTV 1 16.9 9.6” Public
VP 1 22.6 24.1 Public
Poland I -
TVP 2 21.2 17.0 Public
, TVR 1 28.4 17.1 Public
Romania ;
Pro TV 15.6 16.0 Private
TV .
Slovakia Markiza 45.9 33.4 Private
STV 1 15.7 18.5 Public

Sources: OSI research; Television 2007

While in 2003 terrestrial broadcasting was still dominant in many countries, recent
years have seen an increase in the penetration mostly of cable, with satellite enjoying
only modest growth in the countries covered by this report. With the exception of
Poland, where cable coverage went down and the percentage of terrestrial-only
households increased, all these countries saw a fall in terrestrial coverage (see table 4).
The largest drop was seen in Romania, where cable has increased its viewers year on
year. However, overall, cable has seen a decrease by 0.3 per cent across Europe. Cable

¥ The public service broadcaster BN lost significant audience numbers in the past three years, and
the second position on the market to private TV Nova.

? The first channel of MTV lost its healthy audience and second place in the market to the private
Sitel TV, with an average audience share of 12.4 per cent in 2006.

' The second channel of public service TVP lost its second place in the market to the fast-growing

private channel, TVN.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

26



OVERVIEW

penetration on average stays stable in both Western and Eastern Europe at 30 per cent.
In contrast, satellite has seen growth at the European level, increasing from 18.5 per
cent in 2005 to 21.9 per cent a year later. Some Eastern European countries such as
Hungary contributed much to this. While in Western European countries (such as
Belgium, the Netherlands, Germany or Luxembourg) most viewers have access to over
30 channels, in many Central and Eastern European states, only between three and five
channels are available to the majority of the population. Some experts forecast that
analogue-only terrestrial as the most important TV platform in countries such as the
Czech Republic is Iivin% its last days. The general trend is a combination of viewing via
satellite, cable or DTT.M

Table 4. Cable and satellite penetration in 2003 and 2006

Penetration (percentage of households)

Country Cable Satellite Only terrestrial (analogue)

2003 2006 2003 2006 2003 2006
Albania NA NA NA NA NA NA
Bulgaria 52.1 61.3 9.8 9.2 36.5 29.5
Czech Republic 19.3 17.7 8.9 12.0 71.8 66.3
Ttaly 03 | 06"% | 17.0 | 2238 NA NA
Lithuania 38.3 42.6 NA NA 61.7 57.4
Macedonia 160 | 521" | 231 | 8.0 70.0'° 39.5
Poland 44.0 35.3 16.9 19.2 40.8 48.2
Romania 580 | 7667 | 38 | 37 42.0 18.5
Slovakia 39.2 40.7 25.2 13.0 51.7 449

Source: OSI research; Television 2007

The expansion of TV distribution platforms contributes to the fragmentation of TV
consumption. Video-on-Demand services have seen an upsurge over recent years. Most

Thomas Kirsch, “Multi-channel Homes — Cable and Satellite TV?, in IP International Marketing
Committee, Television 2007. International Key Facts, October 2007. pp. 14-15.

2" Data for 2005.

P Ibid,

Percentage of population.

Only private dish.

Estimate by the Broadcasting Council in Skopje.

Within functioning and used TV sets.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 27



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

VoD services are based on the internet. However, the services that necessitate a TV set
(such as IPTV, cable, satellite and digital terrestrial TV) are expanding in parallel
mainly because they are easier to use for most people. It is simpler to access and
consume VoD on TV than on the internet. VoD saw significant growth in 2006 and
2007. In early 2007, there were 142 VoD paying services in 24 European countries. By
the end of 2007, this number had almost doubled, to 258."®

In the mid-term, with the spread of convergent equipment such as set-top boxes,
internet content will become more easily accessible on a TV set. Broadband
penetration plays a central role in the roll-out of these new services. Western European
countries are technically better prepared than Central and Eastern European countries,
except for Slovenia (see table 5).

Table 5. PC and broadband penetration (end 2006) (as percentage).”
Ranked by the highest broadband penetration level

Country Broadband penetration PC penetration
Netherlands 82.2 85.5
Malta 79.5 NA
Iceland 75.0 89.0
Denmark 56.7 87.4
UK 44.3 71.0
Slovenia 44.0 63.0
France 39.9 50.7
Germany 29.8 70.6
Romania 28.6 30.0
Ttaly 282 55.7
Czech Republic 10.0 41.0
Republic of Macedonia 10.0 39.8
Lithuania 9.0 36.0
Poland 6.9 40.1
Slovakia 6.8 48.0
Bulgaria 5.0 13.0
Turkey 3.0 20.0
Albania NA 4.8

Source: OSI research

European Audiovisual Observatory, Video on Demand in Europe, Strasbourg, May 2007;
European Audiovisual Observatory, Video on Demand in Europe. Second Survey of VoD Services as
of January 2008, Strasbourg, April 2008.

Besides the countries covered by our report, we selected a number of other countries for
comparison. The figures are percentages of total households.

28 OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

Mobile TV is another new development. Mobile network operators have been testing
ways to deliver video content to mobile phone users in Europe. The main reasons
behind the deployment of mobile TV (DVB-H) were the attempts of mobile operators
to diversify and bring added-value services in an audiovisual market that is increasingly
competitive.

Mobile TV has grown slowly so far in Europe mainly because of the small spectrum in
large markets such as the UK, lack of consensus on business models and legal
uncertainty in countries such as Spain. The most advanced European DVB-H market
is Italy, where the platform was fully launched in 2006 and achieved some 800,000
subscribers by 2007. Other countries that have launched DVB-H are Finland, the UK
and Germany. This is expected to be the year of mobile TV in Europe, with major
markets such as Austria, Switzerland, the Netherlands and France slated to launch
DVB-H.

The DVB-H market is expected to take off when certain key conditions have been met.
These include:

» making available a broad offer of content that mobile companies can buy and
air;

o coverage of most of the population;
o affordable prices of equipment and content.
These conditions are expected to be met by 2015.%

Currently, over 70 per cent of Europeans have a mobile phone. Some mobile phone
operators, such as Orange, foresee a 30 per cent growth of the mobile TV market over
the next three years. Orange’s mobile TV customers increasingly use the service, their
continzlllous use jumping from an average of 17 minutes to 81 minutes per day in
2007.

2.2 Television business

There have been no major changes in the structure of TV markets. In all but one of the
countries covered, TV is present in more than 90 per cent of all the households. The
only exception continues to be Albania where less than 70 per cent of households own
a TV set (see table 6). However, all data for Albania should be treated with caution as
the country still lacks reliable, systematic research into broadcasting.

2 Alexander Shulzycki, Senior Media Analyst, EBU, “Analysis: Mobile Growth. Mass Market for
Mobile Broadcast TV in Europe Still Unclear”, in DVB-Scene, n. 25, March 2008, p. 13.
21 “Commission to Guide National Regulators on Mobile TV?, EurActiv, 20 May 2008, available

online at http://www.euractiv.com/en/infosociety/commission-guide-national-regulators-mobile-
tv/article-172476 (accessed 26 June 2008).

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 29


http://www.euractiv.com/en/infosociety/commission-guide-national-regulators-mobile-tv/article-172476
http://www.euractiv.com/en/infosociety/commission-guide-national-regulators-mobile-tv/article-172476
http://www.euractiv.com/en/infosociety/commission-guide-national-regulators-mobile-tv/article-172476

T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

Table 6. TV overview in 2006.

Ranked by population
TV households (TVHH)
. (with at least 1 TV set)
Count Population Households Share of all
y (thousands) (thousands) Total are o
households
(thousands)
(per cent)
Ttaly 56,726 22,876 22,646 98.9
Poland 38,157 14,011 13,381 96.6
Romania 21,584 7,320 6,887 91.2
Czech Republic 10,281 3,828 3,699 96.6
Bulgaria 7,700 2,710 2,607 96.2
Slovakia 5,389 1,900 1,612 98.0
Lithuania 3,385 1,357 1,336 98.4
Albania 3,144 726 500 68.8%
Republic of 2,039 507 473 93.1
Macedonia

Sources: OSI research; Television 2007

The original 2005 report highlighted the first downturn in the European broadcasting
market; in 2002, after continuous growth for many years, European broadcasting saw a
drop in the total net revenues amounting to 1.3 per cent.”” However, it is now clear
that the 2002 downturn was part of a global economic trend showing lower levels of
advertising spend. Since 2003, the market has recovered. It grew by 7.1 per cent in
2005 over the previous year, according to a survey by the European Audiovisual

Observatory (see table 7).

Public service broadcasters continued to account for the largest part of the broadcasting
budget, followed by the commercial sector. However, over the past three years,
although it increased its revenues, the public broadcasting sector has seen a drop of
more than 4 percentage points in its total market share, while the commercial sector
(both radio and TV financed by advertising) has grown modestly. All the other sectors,
with the exception of pay-TV companies, have upped their market share over the
period.

2 Fstimates.

B OSI/Overview, p. 42.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

30



OVERVIEW

Table 7. The EU broadcast market — breakdown by type of broadcaster
in 2003-2005

Total net revenues Change in net Share of total
(€ million) revenues 2005/2004 | revenues (2005)
2003 2004 2005 (per cent) (per cent)
Total 71,933 | 77,311 | 82,823 7.1 100
Public broadcasters
(radio and TV) 29,102 | 30,472 | 31,324 1.9 37.8
Commercial
broadcasters (radio) 5,315 | 5,426 | 6,170 13.7 7.4
Commercial
broadcasters (TV) 18,273 | 19,422 | 21,042 8.3 25.4
Home-shopping 1,898 | 2,205 | 2516 14.1 3.0
stations
Pay-TV companies 3,405 3,302 3,448 4.4 4.1
TV packagers 9,831 | 11,925 | 13,184 10.6 15.9
Thematic channels 4,109 | 4,559 5,139 12.7 6.4

Source: European Audiovisual Observatory24

The map of the largest broadcasters in Europe has not changed dramatically (see table
8). The only change in the top 10 European TV companies was the entry of the Italian
satellite operator Sky Italia, another venture of the US-based media tycoon Rupert
Murdoch, which has enjoyed hefty year-on-year growth in the past three years,
amounting to almost 19 per cent in 2006, while all the other top broadcast companies
have seen growth rates of up to 8 per cent. With the exception of the German ZDF,
the revenues of all the top broadcasters increased in 2006 over the previous year. Public
service broadcasting was less represented in 2006 than three years before. The British,
Italian, German and French public service broadcasters continued to figure in this list.
But with the entrance of Sky Italia, French public service channel France 3 lost its
place in the list.

24 European Audiovisual Observatory, Yearbook 2007. Trends in European Television, Strasbourg,
2007, pp. 10-11 (hereafter Observatory, Yearbook 2007).

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 31



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

Table 8. Top 10 European TV companies in 2006.
Ranked by unconsolidated operating revenues

Rank | Company | Country |, Mo | Type | Ve e
| sk Sstli‘gg UK TV | Private 5,569.7
2 BBS(;rIV{iC"emC UK | TVe+radio | Public 4,810.4
3 RAI Italy TV+radio | Public 2,933.5
4 RTI Ttaly TV Private 2,341.9
5 Sky Italia Italy vV Private 2,234.5
6 ZDF Germany TV Public 1,965.6
7 TF1 France TV Private 1,798.0
8 France 2 France Y Public 1,751.2
9 RTL Television | Germany TV Private 1,705.9
10 Canal Plus France TV Private 1,651.0

. 2
Source: European Audiovisual Observatory >

3. BROADCASTING REGULATION

3.1 Regulatory authorities and framework

The original report on Television across Europe observed that most governments were
showing, at least ostensibly, the willingness to loosen their grip on broadcasting
regulators. In some cases, they had adopted legislation that provided a viable degree of
independence for these regulators. However, improved legislation did not necessarily
change the actual situation on the ground. The report criticised political circles for
interfering in the work of the regulators and the aggressive lobbying by commercial
interests. Regulators were often hampered by lack of legal authority and capacity. The
report concluded that while in some Western European countries regulatory authorities
had gained greater independence, in many transition countries the implementation of
legislation ensuring the regulators’ independence was flawed.

As broadcasting changes, patterns of regulation are changing too. With the arrival of
digitisation and technical convergence, many of the content regulators find themselves
overwhelmed. In insticutional terms and also in terms of their remit, they overlap
increasingly with the technical regulators; at the same time, some of them show an

= Observatory, Yearbook 2007, p. 22.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

32



OVERVIEW

inclination to relegate part of their competencies to the market. In the Czech Republic,
for example, with the number of frequencies skyrocketing, governments are preparing
to turn the licensing process into a mere registration procedure similar to satellite or
cable operations. Basically, any applicant capable of proving its financial viability
would automatically get a broadcast licence. As the diversification of pladforms
encourages the further relaxation of regulatory models, the maintenance of key
standards in audiovisual content regulation is likely to become a rallying cry not only
for media activists but for civil-society groups that are committed to the so-called
European social model.*®

Regulatory changes may be triggered by technology (the end of spectrum scarcity), but
they are made by governments as a matter of policy. As the opportunities for
audiovisual delivery proliferate, new regulatory frameworks are emerging. In general,
national media regulation is retreating as the media market becomes more
international. This trend prompts organisations such as the European Broadcasting
Union (EBU) to believe that national regulation will become less meaningful.”” There
is no possibility that European-level transnational regulation will fill the vacuum.
Indeed, the European Commission has been seen, at decisive moments, as more
responsive to the interests of commercial media than to those of public service
broadcasters, basically supporting a neo-liberal approach that may not bode well for the
future of public service broadcasting (PSB).*®

In this fast-changing broadcast world, regulators in the countries covered by this report
have failed so far to be more proactive and rise to the challenges, both because of their
own inertia and because their political masters prefer them to be passive. Instead,
despite some breezes of reform, politicisation of these bodies has escalated. Broadcast
regulators were brought back under the tight reins of the political establishments,
which have resumed the habit of promoting their allies and cronies.

The Bulgarian Council for Electronic Media (CEM, Cwsenr 3a enexmponmu meduu) has
come under sharp criticism for politicisation and lack of media expertise. None of the
CEM’s current members has adequate education or experience in licensing, technology
or intellectual property. Only one of the five members of the Polish National
Broadcasting Council (KRRiT, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji) appointed in
January 2006 fulfilled the professional criteria required by law. The other members

%6 The European social model is “a vision of society that combines sustainable economic growth
with ever-improving living and working conditions. This implies full employment, good quality
jobs, equal opportunities, social protection for all, social inclusion, and involving citizens in the
decisions that affect them.” This definition is offered by the European Trade Union
Confederation (ETUC). Available at http://www.etuc.org/a/111 (accessed September 2008).

z Digital Strategy Group of the European Broadcasting Union, Media with a Purpose. Public Service
Broadkcasting in the Digital Era, November 2002.

8 Ibid,

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 33


http://www.etuc.org/a/111

T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

included close allies of politicians and the present Government. As in Romania, in
January 2007, the KRRIT traded the appointment of two members of the Supervisory
Board at public service TV for the directorship of the National Bank.

In Albania, the broadcast regulator (KKRT, National Council of Radio Television,
Keshilli Kombetar i Radios dbe Televizioni?) has recruited more staff and restructured its
departments in order to improve its monitoring work. In other respects, it has
continued to be a theatre of political infighting. In February 2006, the Government
proposed to slash the KKRT membership from seven to five members, and allow more
involvement of civil society in the appointment process. These changes were enshrined
in law in May 2006. Although Parliament still appointed the members, broadcasters’
associations, print media associations, universities and lawyers were allowed to
nominate members to the body. The new law was much praised. In the end, however,
the involvement of civil society groups — commendable in principle — was marred, as it
has been elsewhere, by politicisation. The ruling parties struck a deal with the
opposition parties to restore the KKRT’s membership to seven, simply in order to give
the opposition the right to appoint two members.

Similar trade-offs are common in Romanian broadcast regulation, where the CNA
(National Audiovisual Council, Consiliul National al Audiovizualului) is still subject to
blatant political interference. When the leadership of the regulator and public service
TV both fell vacant, politicians shared out the appointments. The CNA presidency
went to the writer Rasvan Popescu, the preferred candidate of the governing National
Liberal Party (PNL, Partidul Nagional Liberal), while the public broadcaster was given
to Alexandru Sassu, the executive secretary of the opposition Social Democrat Party
(PSD, Partidul Social Democrat). In 2006, when the mandates of six of the CNA’s 11
members expired, Parliament postponed the appointment of five members under
pressure from a group of politicians who wanted to change the appointment
procedures to ensure pure political representation in the CNA. In the end, Parliament
rejected the new procedures.

Politicisation has become so commonplace in the Czech Republic that it is taken for
granted. Therefore, the Czech Council for Radio and Television Broadcasting (RRTV,
Rada pro rozhlasové a televizni vysilini) has lately been criticised more for lack of
professionalism than for its politicisation. Critics say that its members do not have
sufficient knowledge of broadcasting and do not fulfil their duties in the required
manner. Politicians reply that it was not realistic to introduce legal criteria of
professionalism for the RRTV members, simply because there was no political will,
which is — of course — a circular argument.

Civil society inclusion is a positive development, with the potential to loosen the
political grip on regulators. But there are increasing signs that the civil society element
is not having the expected impact. In Lithuania, where civil society is directly involved
in the appointment of the regulators, the legitimacy of the non-governmental
organisations (NGOs) which delegate representatives to the Lithuanian Radio and
Television Commission (LRTK, Lietuvos radijo ir televizijos komisija) has been seriously

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

34



OVERVIEW

questioned. For example, the representativeness of the Congregation of Bishops, the
only religious organisation that sends representatives to the LRTK, was queried. One
reason why the civil society component in the regulatory bodies has failed to play its
expected part is that the mechanism of delegation by civil society organisations does
not often meet the need for professional expertise and commitment to the autonomy of
the regulacor.

The most radical changes in broadcast regulation have occurred in the Republic of
Macedonia. A new Broadcasting Act (2005) increased the powers of the Broadcasting
Council (Cosernz 3a paduodugpysuja), especially over grantng and revoking broadcast
licences, implementing legislation, and adopting strategies and policies. Parliament can
no longer dismiss Council members except at the request of a majority of the members.
A hazardous development that could have meant a step back for regulatory
independence was the Government’s plan to merge the Broadcasting Council and the
technical regulator, a move that some feared was premature and politically motivated,
intended to regain political control over regulation. Under pressure from domestic
media organisations and foreign critics, the Government dropped the plan.

3.2 Digital licensing

Broadcast licensing has also seen changes, with digitisation becoming central to the
process. Slow in adopting legislation and policy, most of the young democracies in
Central and Eastern Europe embarked on digital transition at the last minute. The
European Commission proposed 2012 as the deadline for member States to phase out
traditional analogue terrestrial broadcasting.” After that date, analogue signals will no
longer be protected.

Digitisation has been obstructed by a mixture of confusion, ignorance about the issues,
persistent reluctance on the part of the large broadcasting players and political
bickering over how to divide up the new digital market. More than anything, the EU
deadline for analogue switch-off prompted these countries to accelerate the process. In
this context, it is likely that the big players will secure their place in the digital
landscape and block newcomers from the market as long as possible.

The digital transition has split the eight Eastern and Central European countries
covered by this report into two groups:

o the progressives — the Czech Republic, Poland, Slovakia and Lithuania;

o the latecomers — Romania, Bulgaria, the Republic of Macedonia and Albania.

2 European Commission, “Communication from the Commission to the Council, the European
Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions
on Accelerating the Transition from Analogue to Digital Broadcasting” (from digital “switchover”

to analogue “switch-off”), COM(2003) 541 final, 17 September 2004.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 35



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

The first group has adopted legislation and policy for digitisation and set a timeframe
for the transition, which includes licensing digital stations. However, legal wrangling
has held up the process.

In the Czech Republic, it took almost five years to adopt legislation for digital
broadcasting. Moreover, it took more than two years to license the first digital
channels, due to political pressure and commercial lobbying. Eventually, the RRTV
awarded the first six digital licences in April 2006. The entire process was then blocked
by TV Nova and Prima TV, the most powerful commercial broadcasters, which
appealed the regulator’s decision in court, where it was declared null and void. The six
winners eventually received licences as a result of new legislation, but the court’s
decision had blocked the digital start-up for almost two years. This delay was
orchestrated by its only beneficiaries: the commercial stations that wanted to prolong
their domination of the advertising market.

In a similar move, the largest Slovak commercial broadcasters, TV Markiza and TV
Joj, managed to postpone the launch of digitisation and thus to keep competitors out
of the market. The only commercial digital multiplex is to be launched by 2011. In
March 2007, the Government revised the timetable for digitisation in Poland. It
decided that there would be six muldplexes. All three digital platforms (Cyfrowy
Polsat, CYFRA+ and N) started to broadcast digital programmes.

Those countries that lag behind have yet to adopt a timeframe and licensing criteria for
digitisation. In Bulgaria, licensing was frozen for four years due to the lack of adequate
legislation and policy. When it resumed in 20006, the process was a failure. The CEM
launched a licensing tender without taking account of the challenges posed by
digitisation. While other European countries were preparing for analogue switch-off,
Bulgaria was busy awarding even more analogue licences. Moreover, there were
tensions and clashes with the technical regulator, which refused to provide information
on available frequencies. In July 2007, the CEM decided to postpone any licensing
tender until a national strategy for digitisation had been adopted.

Romania is still at zero in digitisation. Here, too, political infighting has wrecked the
project. Politicians clashed over a new broadcasting law, which was meant to lay down
the conditions for digital broadcasting. At issue were the provisions regarding
appointments to the regulatory body. Civil society groups were sharply critical of draft
provisions that would allow politicians to tighten their grip on the regulator. In the
end, the Senate scrapped the entire bill, nullifying all the efforts to launch the digital

transfer.

Albania is a unique example of digital broadcasting without licensing. Although the
KKRT has not yet granted digital licences, it has defined the licensing criteria for
network operators. The DigitAlb platform defied the regulator and other TV stations
by launching in July 2004. Within two years, DigitAlb gained 120,000 subscribers

across the country.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

36



OVERVIEW

In the Republic of Macedonia, despite the lack of a legal framework and policy criteria,
the Government wanted to announce a tender for digital multiplexes in February
2008. The tender was postponed, and the change of government following the early
elections in June delayed it again undl the autumn. The technical regulator is working
to establish criteria for the tender, but civil society organisations argue that such an
important process should be preceded by a broad debate with all interested parties on
the regulatory model that would best fit the digital environment.

Summarising, the main trends in digital licensing in the nine countries covered by this
report are as follows.

A simplified licensing procedure

In some countries, the licensing of digital channels is coming to resemble the
authorisation process of cable and satellite TV channels. The tender mechanism is
likely to be scrapped. In the Czech Republic, the RRTV has been stripped almost
entirely of its decision-making power in licensing digital channels. The licensing tender
will be replaced by a short application procedure. The RRTV must interview the
applicant and can reject the application only in very few cases. In total, the Czech
market is to have seven nationwide digital multiplexes able to host 70 channels. A
similar relaxed licensing regime was introduced by the 2005 Broadcasting Act in
Poland. Whether this development marks a general trend is an important question that
events will soon answer.

Shifts in licensing power

Traditionally, the content regulator had the most important say in deciding what
stations will go on air while the technical regulator merely issued the licensees with an
authorisation to use a given frequency. With digitisation, technical regulators are
gaining a more important role. In January 2008, the Polish Government announced
that the entire broadcast licensing process would be transferred from the KRRIT to the
technical regulator in 2008. In Slovakia, regulation was divided between the telecom
regulator, which will be tasked to issue authorisations for multiplex operators, and the
Broadcasting Council, which will grant licences for content providers.

Protection of analogue broadcasters

In all the countries surveyed, analogue broadcasters are defended by the law. In
Albania, if a digital operator plans to build a network using a frequency that is
occupied by an analogue operator, then the KKRT has to grant a different frequency to
the analogue operator and cover any expenses incurred by the transfer. In the Czech
Republic, incumbent broadcasters lobbied aggressively until they received digital
licences automatically, through legislation.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 37



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

Privileged public service

In all these countries, the public service broadcaster has a privileged position in the
digital market, automatically receiving slots in one of the multiplexes, or even having
an entire multiplex reserved for its use. This privilege is often linked with a
requirement for the public service broadcaster to play a leading part in the switch-over.
However, experience shows that the switch-over requires the active participation and
involvement of the entire industry. In the Czech Republic, for example, Czech TV
(CT, Ceskd televize) pioneered experimental digital broadcasting, but it was able to
build on an initiative by Prima TV in the late 1990s.

4. PUBLIC SERVICE BROADCASTING

4.1 Governance structures

Over the past three years, with the advent of digitisation and new technologies, PSB
has come under increasingly critical scrutiny. The development of satellite distribution
coupled with the emergence of internet distribution of content accelerated the
globalisation of the media market.”” The proliferation of content together with the
weakening grip of content regulation meant that the public gained more freedom of
choice, being no longer obliged to watch state-authorised channels and programmes;
on the other hand, it is questionable whether this new media environment offered
better quality or more diversity as programmes and formats became international
commodities, traded by commercial companies, and PSB budgets were stretched by
funding shortfalls and the need to invest in new technology.

These two conflicting perspectives are at the core of the debate on the role of
public service broadcasting [...]. To the extent that public service is seen as a
corrective for market failure, how should this role be defined and the remit
drafted for PSM [public service media] in its operating territory? Are
parliaments and governments compensating for their diminishing, direct
influence over the media markets by enforcing tighter control over “their
own” broadcasters, the public service bodies? Can (some of) the weakened
governmental control be replaced by international regulation?31

The original OSI report stated that “in transition countries, public service TV was still
associated by the general public with State TV, due to the long history of communist
State monopoly on TV, and because of the numerous disclosures of State interference

%" Christian S. Nissen, “Public Service Media in the Information Society”, Report prepared for the
Council of Europe’s Group of Specialists on Public Service Broadcasting in the Information
Society (MC-S-PSB); Media Division, Directorate General of Human Rights, Council of
Europe, February 2006.

U Ibid,

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

38



OVERVIEW

in the public broadcasters’ activities and programmes”. The report criticised
governments that were reluctant to let the nominal public service broadcaster achieve
autonomy.

With regulatory control over audiovisual content rapidly eroding, and the number of
channels about to multiply out of sight, the political elites in many of the new
democracies are determined to keep control of PSB. In the early 2000s, when their
countries had recently joined the Council of Europe and in many cases were pursuing
accession to the European Union, these elites showed signs of willingness to refrain
from influencing these media. Today, by contrast, they openly strive to restore and
maintain tight control, usually by appointing loyal people to the governing bodies.

Among our sample of countries, this pattern of the re-politicisation of public service
media is clearest in Poland, Romania and Slovakia, though it is evident elsewhere. The
only exceptions are the Czech Republic, which has seen progress, and Italy, where the
degree of politicisation has hardly fluctuated despite changes of government. The
Polish TVP (Polish Television, Telewizja Polska), which has been a cockpit of political
infighting for a decade, is passing through major changes this year. The members of
TVP’s Supervisory Board continue to be drawn from party ranks and lack professional
expertise. They have included the owner of a local hippodrome, a close associate of the
mayor of Warsaw, a retired lawyer and a purveyor of herbal remedies to the former
Prime Minister’s mother.

The board of the Romanian SRTV (Romanian Television Company, Societatea
Romiénd de Televiziune) continues to be selected on the same old mechanism that keeps
the institution in political harness. When Alexandru Sassu of the Social Democrat
Party was appointed as Director-General in 2007, he became the first politician since
the end of communism to head the public broadcaster. His appointment followed
efforts by some MPs in 2006 to reform SRTV and remove it from political control. A
bill they pushed through the Chamber of Deputies in 2006 was shelved indefinitely by
the Senate, burying all attempts at reform.

In Italy, the prospects of reform improved with the end of Silvio Berlusconi’s third
term as Prime Minister in 2006. Already the owner of 90 per cent of Italian private
broadcasting, Berlusconi was in a position as premier to influence the public service
broadcaster, Italian Radio-Television (RAI, Radiotelevisione Italiana), as well. He also
blocked attempts to pass strict conflict-of-interest provisions in law that would prevent
him or anyone else from gaining such a stranglehold over Italian TV. During his third
premiership, RAI’s reputation had continued to slide. The appointment of its Board of
Directors in 2005 followed the usual political logic, with the usual result that strategic
decisions reflected political affiliation.

After the 2006 elections, the new minister of communications, Paolo Gentiloni,
prepared a bill to reform RAI As submitted to the Senate in May 2007, this bill was
meant to guarantee RAD’s independence from political and economic interests,
including provisions to ensure the transparency of appointments, candidates’

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 39



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

experience and parliamentary hearings of the candidates. But Parliament’s reaction was
lukewarm; Italian deputies have, it emerged, grown accustomed to see their control
over RAI as a natural prerogative. Berlusconi’s return to power in May 2008 appears to
have taken positive reform back off the agenda.

In the Czech Republic, politicians argue that the CT Council should be nominated
and controlled by the parties in Parliament. Slovakia was much praised for the reforms
carried out by Richard Rybnic¢ek after his appointment as Director-General of STV
(Slovak Television, Slovenskd televizia) in 2003. Rybnicek halved the station’s staff and
slashed costs, bringing STV into the black by 2005. He also improved its ratings. Since
he stepped down in 2006, however, STV’s reputation has been badly tarnished by its
overt political subservience. After the 2006 elections, the governing coalition interfered
grossly in both the appointment of the STV Director-General and the appointment of
its governing structures. The 13th director since 1989 was appointed in 2006, but he
only lasted a year. The nadir (so far) was reached in April 2008 with the appointment
of Stefan Niziiansky, a news anchor from Czechoslovak TV in communist times, as the
new director. Nizfiansky is known for the support he receives from the ruling SMER-
SD (SMER-Social Democracy, Smer-Socidlna demokracia).

Similar conflicts have taken place in Lithuania over the appointment by Parliament of
members of the LRTT (Council of Lithuanian Radio and Television, Lietuvos radijo ir
televizijos taryba). Members of Parliament are much more concerned to make sure that
their candidates get on to the Council than to identify duly qualified professionals.

Reform was also attempted in Albania where, after intense debate, the ruling coalition
managed in 2006 to reduce the Steering Board of RTSH (Radio-Television of Albania,
Radio Televizioni Shqiptar) from 15 to 7 members and to allow universities,
professional organisations and civil society groups to propose candidates. Although this
move was meant to depoliticise the RTSH governing structures, the opposition and
some observers argued that the civil society representatives were really a “Trojan horse”
for different political parties. As with the Albanian regulator, the coalition then
increased the Steering Council membership to 11, to give opposition parties four seats.

4.2 Funding

Some media pundits argue that digitisation will make the collectively financed public
service model obsolete.”> With audiences fragmenting across a growing number of
transmission platforms, the traditional model of mass-oriented advertising is in decline.
This trend is already affecting public service as well as commercial broadcasters, as

32 The transition from the “flow use” of a broadcast signal (which, due to its “zero marginal cost”,
permits collective funding) to an increasingly individual use, encourages a subscription or “pay
per view” model. (See Christian S. Nissen, “Public Service Media in the Information Society”, gp.
cit.)

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

40



OVERVIEW

advertising accounts for roughly 40 per cent of the funding of PSB in most European
countries.

At the same time, and for the same reason, the principal funding source for public
service broadcasters — the licence fee — will not survive for long unless it is radically
rethought. Ownership of a TV set will soon cease to be viable as a basis for compulsory
payment. Almost certainly, the fee will only be able to be preserved by expanding the
basis for liability to ownership of all types of devices that receive public service content,
or by replacing it with a compulsory broadcasting tax on all households. However,
nobody yet knows if these models would be durable in the longer term. In this respect,
the crisis of PSB funding in almost all countries of Central and Eastern Europe may be
prophetic for Western Europe. Countries without a long tradition of the licence fee
face a lack of stable funding for PSB, due to large-scale evasion of the licence fee.

Public service broadcasters in the new democracies have continued to grapple with dire
financial crises stemming mainly from low rates of licence-fee collection. In Romania,
where the public service broadcaster largely depends on the licence fee, the fee has
hardly increased since 2003. Low payment rates also undermine the financial health of
the station. Some 40 per cent of houscholds are exempt from paying the fee, in many
cases as a result of claiming (implausibly) that they do not possess a radio or TV set.

In Albania, fewer than 9,000 households are estimated to pay the fee in a country of
some 500,000 households. As in several other countries, the licence fee is collected
along with a udility bill. These piggy-back arrangements were intended to spare the
public service broadcaster from having to spend almost as much on collecting the fee as
it would gain in revenue. (In Albania, the cost of separately collecting the €4 licence fee
would probably exceed the revenue gained.) It was also intended to make evasion more
difficult. In practice, these arrangements have often proved difficult to implement.
Citizens have sometimes expressed anger at high utility bills by boycotting the licence-
fee segment; not surprisingly, the utilities themselves have objected to a burdensome
commitment. In some countries, this arrangement has been challenged as
unconstitutional. For these reasons, doubling up the licence fee with utility bills is very
unlikely to represent a durable solution. The search continues for independent public
funding, on a scale sufficient to let the broadcasters fulfil their public service remits.

In Slovakia, a new system of collecting the licence fee was introduced on 1 April 2008,
obliging all households connected to the electricity grid to pay. The change is expected
to collect the fee from one-third of the households that have so far avoided paying the
fee. In 2005, Bulgaria tried to establish a new model of financing the public service
broadcaster, by setting up a Radio and Television Fund, drawn from a range of sources
including the licence fee and broadcast licences. The fund is not yet operational,
however, and there is litde hope that it will start working soon.

The most serious financial crisis was experienced by Macedonian Radio and Television
(MRT, Makedonska radio-televizija), which is funded by the licence fee, advertising,
sponsorship, donations, sales of programme and services, and the State budget. The

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 41



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

main source of financing should be the licence fee, which is calculated as 2.5 per cent
of the average net salary in the country over the past four months. The collection rate,
which was 60-70 per cent, slumped in 2006 to only 6 per cent amid confusion created
by changing the mode of collection. This took MRT to the brink of collapse. The
Government saved the station by injecting State cash into the station. The payment
rate slid further in 2007 to a mere 0.5 per cent of households. MRT’s own managers
have colluded in the crisis by not trying very hard; for they find it more convenient to
receive money directly from the State coffers. This disastrous situation is perpetuated
by politicians who want to maintain MRT’s financial dependence on the Government.

Licence fees have increased steadily over the past three years (see table 9). The steepest
increase was in the Czech Republic, where the fee rose by more than 60 per cent
between 2003 and 2006. The lowest growth was recorded in Romania where over the
three years ending in 2006 the fee increased by a less than €1.

Table 9. TV licence fee cost per year in 2003 and 2006

Licence fee (€ per year)
Country
2003 2006
Tealy 99.60 104.0
Republic of Macedonia 57.33 64.26
Poland NA 48.73
Czech Republic 27.77 43.66
Slovakia 29.15 34.85
Romania 12.78 13.62
Albania NA 4.1
Bulgaria None None
Lithuania None None

Source: OSI research

An increasing number of voices are calling for the elimination of the licence fee. In
Slovakia, despite efforts to improve licence-fee collection, the system has come under
hostile scrutiny. A well-known economist launched a campaign in January 2008, called
“Stop the licence fee”, demanding a referendum to settle the matter. The campaigners
said that public service media could be adequately funded through contributions from
commercial TV stations, the State budget or commercial income such as advertising,
sponsorship or subscriptions.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

42



OVERVIEW

In Poland, where evasion is widespread,” there are serious plans to scrap the licence fee
by the end of this year. The Government proposed in an April 2008 bill to exempt
retired people and to abolish the fee completely later in 2008. Many respected
intellectuals oppose this move, but surveys indicate that most viewers do not want to
pay the fee and would prefer the State to finance TVP directly.

Attempts to introduce the licence fee in Lithuania have failed. In December 2005,
Parliament rejected a proposal to this effect, opting instead to keep financing the
public service broadcaster through a combination of advertising and State subsidy.

The only country that has embraced a pure licence fee-based model is the Czech
Republic, where CT will drop advertising completely when digitisation has been fully
introduced. Interestingly, the Czech Republic is also the only country in this sample
where the public service broadcaster has succeeded in raising the quality of its output in
recent years.

Table 10. Funding of public service broadcasters

Share of total budget (per cent) Annual budget

Country Name | Ijcence | State Commer C1al income (€ million

fee budget (advertlsmg' and Other per year)

sponsorship)

Albania RTSH NA NA 65.0 NA
Bulgaria BNT 0 100 0 0 31.0 (2007)
gz;ﬂl‘)lic CT | 69.0 0 14.0 17.0 | 243.7 (2007)
Italy RAI 51.7 0 39.3 9.0 |2,878.4 (2006)
Lithuania LRT 0 62.9 37.1 0 19.4 (2006)
Poland TVP 24.6 0 60.3 15.1 | 610.0 (2007)
Republic of | \pr | 165 0 57.3 26.2 NA
Romania TVR 60.0 23.0 15.0 NA | 142.4 (2006)
Slovakia STV 45.7 3.0 16.3 3.8 68.9 (2007)

Source: OSI research

3 From some 12.8 million TV households in Poland, over 4.6 million households did not pay the
licence fee in 2006, causing TVP estimated losses of €32.5 million a year.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 43



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

5. COMMERCIAL BROADCASTING

5.1 Ownership

Concentration of ownership has continued apace in the past three years, with the main
private broadcasters managing to preserve their grip on their national markets.
Digitisation, which will open the door to an influx of new channels, may disturb this
pattern. So far, however, the existing broadcasters have managed by and large to keep
out fresh competitors through sustained lobbying and additional investment. Without
too many analogue licences up for grabs at the moment, broadcasters tend to diversify
in as many media subsectors as possible, or build up a presence in local broadcasting.

In Bulgaria, where applicable law on ownership gives no protection to media pluralism,
the Balkan News Corporation, which runs nationwide bTV, took over Radio
Company CJ, which operates the local radio stations NJoy, Classic FM Radio and Jazz
FM. TV2, a new station with almost nationwide coverage, announced that it would
start operations, completely ignoring the licensing process. The station is allegedly
owned by an advertising mogul, Krassimir Gergov.

In Lithuania, the operators of the three largest commercial TV stations — MG Baltic,
Modern Times Group (MTG) and the Achema Group — have invested in a myriad of
media outlets, including internet portals, publishing houses, radio stations, daily
newspapers, printing houses and advertising agencies.

In Poland, where there are no restrictions on cross-ownership, media groups are freely
consolidating. The Agora Group owns the leading daily, Gazeta Wyborcza, and 29 local
radio stations in nine cities. The German Bauer Publishing Group, owner of over 30
glossy magazines in Poland, bought RMF FM, a private radio station with the largest
audience in the country.

Romanian broadcasting remains in the hands of a few powerful media groups, with
ramifications in numerous other sectors and businesses and with close connections to
the political elite. In 2007, five enterprises controlled 72 per cent of the entire
broadcast market: Central European Media Enterprises (CME),** the Voiculescu
family, a businessman, Sorin Ovidiu Vantu, public service SRTV and SBS
Broadcasting. CME’s Romanian partner Adrian Sarbu and the companies linked with
CME’s local vehicle, Media Pro, are active in publishing, printing, cinema,
entertainment and radio. One of the new entrants on the Romanian market was the
Turkish Dogan, which started Kanal D in a joint venture with the Swiss group Ringier,
publisher in Romania of several large dailies, an economic weekly and several women’s,
youth and TV-schedule magazines.

3 CME was founded by a former US ambassador, Ronald S. Lauder, in the mid-1990s. It runs TV
stations and other media outlets in six Central and Eastern European countries.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

44



OVERVIEW

In September 2005, the Modern Times Group (MTG) from Sweden bought 50 per
cent of GES Media Holding, the owner of Prima TV in the Czech Republic. The
largest publisher in the Czech Republic, the German-owned Mafra, bought the music
station Ocko in 2005. Its rival, Ringier, also announced an interest in entering the TV
business in the Czech Republic. In Slovakia, one pole of power in the broadcasting
market, the leading commercial station TV Markiza, owned by CME, lost its outright
dominance. But the media group concentrated on a businessman, Ivan Kmotrik,
continues to be an important player; as well as the all-news TV station TA3; it operates
publishing and printing houses, advertsing agencies, and the largest newspaper
distributor and retailer in the country.

With the advent of digitisation in the Czech Republic, new major players are expected
to emerge. One of these is very likely to be J&T Media Enterprises, part of the J&T
Finance Group, which bought TV Joj station in Slovakia. J&T also obtained a digital
licence for an all-news station in the Czech Republic.

In July 2008, the German media holding Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) of
Essen announced that it had invested in the Albanian TV station Vizion+ in Tirana.
Refusing to disclose the financial details of the deal, WAZ stated that it would consider
further investments in Albania. WAZ is a dominant player in the print media sectors in
a number of countries in Central and Eastern Europe.

5.2 The marketplace

The media markets have already seen shifts in the classic model of advertising, which is
changing according to the trends prompted by the new technologies and platforms.
Some advertising spending is already migrating from traditional media in general, and
TV in particular, to new media.”> Global internet advertising revenues in 2007 are
estimated to have reached $21.1 billion, which would represent a 25 per cent increase
over 2006.%° Between 2008 and 2012, advertising revenues are expected to grow
annually by only 3.6 per cent in Europe and 3.7 per cent in the US. Most of this
growth is likely to be triggered by online advertising, which is expected to increase by
an average 17 per cent worldwide every year until 2012. By 2012, it is estimated that
advertising will be a three-tier market with online taking the largest income, followed
by TV, with traditional media bringing up the rear. While European traditional
channels are expected to grow up to 2 per cent a year, digital channels are forecast to
see advertising growth rates of 20 per cent a year. Rather than increasing their budgets,

% Digital Strategy Group of the European Broadcasting Union, Media with a Purpose, op. cit.

3 “Internet Advertising Revenues Again Reach New Highs, Estimated to Pass $21 Billion in 2007

and Hit Nearly $6 Billion in Q4 20077, a study commissioned by the Interactive Advertising
Bureau (IAB) to the consultancy PricewaterhouseCoopers (PwC) (25 February 2008). Founded
in 1996, IAB represents over 375 companies specialising in the sale of online advertising. IAB
members are responsible for selling over 86 per cent of online advertising in the US.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 45



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

advertisers are expected to ke%'; redistributing their spending. This will hit print media,
radio and cinema advertising.

With the partial exception of Italy, the countries covered by this research are well
behind the pace of these global trends. Advertisers are indeed moving part of their
spending from traditional media to the internet. However, TV has not seen yet large
losses (see table 11). Reasons could be the fact that unlike in Western Europe,
broadcasters in the young and less competitive Eastern European markets managed to
maintain their dominant positions and because new platforms are expanding much
more slowly. The only countries where TV’s share of the total advertising spend fell
sharply were Romania and Poland: down since 2003 by 26 and 8 percentage points,
respectively. Radio and print media especially have seen a downturn in advertising
income. The biggest slump that the radio sector experienced was in Italy; the biggest
loss in the print media sector was in Slovakia.

The internet, meanwhile, has averaged 30 per cent growth annually. Although it
started from a much smaller base, the internet is swallowing larger shares of advertising,
a trend that looks very likely to continue. Various forecasts show that internet
advertising is expected to take up to 20 per cent of the total spend in Europe; one
estimate predicts growth from €7.5 billion in 2006 to €16 billion in 2012. This will be
driven, among other things, by the increase in access to high-speed internet access from
47 million to over 83 million individuals over the same period.” Online advertising
spending in Europe reached €11 billion in 2007, a growth of 40 per cent over the
previous year.” According to one of the principal sources of data on advertising, the
internet is expected to pull in more money than radio in 2008 and to overtake
magazines in 2010. Central and Eastern European countries will, on this prediction,
drive European growth by achieving increases in advertising revenue of over 15 per
cent, more than three times the rate forecast for Western Europe.40

%7 Press release, “TV Advertising Faces Hard Times in 2008 and 2009. Two Tough Years Ahead but
Outlook Improving to 2012 — Especially Online”, Screen Digest, London, 3 March 2008.

*® TForrester, “European Online Display Advertising Spend Will Double By 2012. The Market Will
Build To €5.6 Billion In Five Years”, Press release (3 August 2007).

¥ Source: PwC.

40" «Carat Forecasts 6.0% Global Advertising Spend Growth for 2008 and 4.9% for 2009”, Press
release (17 March 2008), available online (in English) at

http://www.aegisplc.com/ags/media/groupreleases/grouprel2008/2008-03-17/ (accessed 25 June
2008).

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

46


http://www.aegisplc.com/ags/media/groupreleases/grouprel2008/2008-03-17

OVERVIEW

Table 11. Share of media expenditures in 20032006 (as percentage)41

Country Medium 2003 2004 2005 2006
TV 70.0 68.1 67.9 70.8
Print media 22.6 25.2 21.7 19.2
. Radio 7.2 6.4 4.7 4.6
Bulgaria
Internet 0.2 0.3 0.7 1.3
Other NA NA 5.0 4.2
Total advertising spending 193 210 251 320
TV 47.9 48.6 48.4 46.6
Print media 35.6 35.0 34.4 34.7
Caech Republicn Radio 6.9 6.9 7.1 7.5
Internet 1.4 1.8 2.3 3.0
Other 8.1 7.6 7.7 8.2
Total advertising spending 1,034 1,213 1,434 1,680
TV 35.7 39.2 35.8 34.6
Print media 50.6 54.7 57.3 52.7
Radio 9.7 3.1 2.8 2.9
Ttaly
Internet NA NA NA 5.8
Other 4.1 4.3 4.0 4.0
Total advertising spending 25,624 | 25,426 | 29,876 | 30,952
TV 72.3 69.4 72.4 72.9
Print media 22.1 14.1 20.7 20.7
S Radio 24 23 22 1.8
Lithuania
Internet NA 0.6 0.9 1.3
Other 3.2 3.6 3.7 3.4
Total advertising spending 231 252 310 360
TV 75.8 77.7 77.2 79.8
Print media 13.0 10.9 9.1 7.8
Republic of Radio 4.5 4.6 4.7 4.7
Macedonia Internet NA NA 1.0 NA
Other 6.8 6.9 8.0 7.7
Total advertising spending 44 66 95 151

41

In countries where the figures for the internet are not known, they are usually included in the

“Other” category, along with cinema and outdoor advertising. (The figures are in percentages, in
gross figures, unless stated otherwise.) Total advertising expenditures are expressed throughout
the table in million € gross figures.

2 Net figures.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)

MEDIA PROGRAM

47



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

vV 58.3 54.6 49.1 50.7
Print media 27.7 30.4 34.0 31.6
Poland Radio 8.1 8.6 9.5 9.5
Internet NA NA NA NA
Other 5.9 6.4 7.5 8.2
Total advertising spending 2,410 3,086 3,376 4,031
vV 86.3 87.0 60.6 60.4
Print media 11.5 10.9 25.6 23.4
Romania®® Radio 2.0 2.1 5.5 7.4
Internet 0.1 NA 0.6 1.4
Other NA NA 7.7 7.4
Total advertising spending 1,294 2,079 2,881 3,567
TV 70.1 74.9 76.4 78.5
Print media 19.4 16.0 14.6 13.1
Slovakia Radio 7.2 6.3 5.9 5.2
Internet NA NA NA NA
Other 3.3 2.7 3.1 3.3
Total advertising spending 411 614 777 1,019

Source: Television 2007

Although TV advertising in this sample of countries continues to be highly
concentrated, the largest players are slowly losing revenue. Private TV stations still take
the lion’s share of the spend. In Poland, the only country where the public service
broadcaster increased its advertising income in 2003, the private station TVN became
the market leader, with some 27 per cent of the TV advertising market. The largest
drops in the revenues of the main players were recorded in Slovakia and the Czech
Republic, where their dominance had been extremely marked in the past. Only in the
Republic of Macedonia has the biggest channel, A1 TV, seen a surge in its revenue.
(However, data on the Macedonian market should be treated with caution.)

Sdll worrying is the extraordinary concentration of Italian TV advertising, with
Berlusconi’s Mediaset and the public service channels of RAI commanding a combined
share of over 80 per cent of the TV advertising spend in 2006.

5 The figures for 2005-2006 are in net values.

# Romania remains one of the countries where the difference between the gross and net figures for

advertising spending is substantial. The gross figure does not include the extremely widespread
discounts, barter deals or commissions offered or charged by advertising agencies and media-
buying companies. The gross figure is ten-fold higher than the net figure.

48 OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

Table 12. Channels with the largest advertising market share in 2003 and 2006.
Ranked by the largest percentage share

Share of TV revenue
Country Channel (per cent) Type of channel
2003 2006

Slovakia TV Markiza 76.2 53.8 Private
Republic of Macedonia Al 38.3 51.0 Private
Czech Republic TV Nova 66.5 48.6 Private
Lithuania V3 48.4 46.3 Private
Bulgaria BTV 45.1 43.3 Private
Italy Canale 5 33.1 30.3 Private
Poland TVN 25.5 (TVP1) 27.2 Private
Romania Pro TV 26.6 (Prima TV) | 15.2 Private
Albania NA NA NA NA

Source: Television 2007

Lack of transparency concerning ownership and funding continue to vitate
broadcasting. In this respect, Albania and the Republic of Macedonia remain the worst
examples. In Albania, sources of media funding remain unknown due to the lack of
research and to broadcasters’ blunt refusal to provide data. The only official source for
such data continues to be the declarations on the annual budget that broadcasters
should submit to the KKRT. However, only a small number of them do this. Many
outlets survive because of the revenues generated by their owners” other businesses,
such as construction, trade, advertising or internet services.

In a move to cut the umbilical cord between the media and the State, the Albanian
Government decided in 2006 to stop allocating Government advertising to the media
and publish them instead in the Bulletin of Official Notices. These allocations have
never been transparent, and the Government was accused repeatedly of trading
advertising for favourable coverage. The Government still has the resources to
circumvent the new regulations and place advertisements in the media. Even so, this
decision was hailed as a positive step.

In the Republic of Macedonia, new legislation from 2005 introduced clearer provisions
on illegal media concentration, but the Broadcasting Council is failing to implement
the law. Broadcasting companies register under different names, and in the absence of
mechanisms to trace the real owners, it is rarely possible to prove media concentration.
Most damaging for the broadcasters’ independence is that influential politicians,
including party leaders, are, in fact, behind Macedonian broadcasters.

This combination of non-transparent ownership and a dearth of accurate audience and
advertising spending data in Albania and the Republic of Macedonia continue to scare

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 49



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

off foreign investors. Although Macedonia’s 2005 Broadcasting Law gave a green hght
to foreigners to own broadcast companies, foreign entities are not investing.” In
Albania, Julien Roche, a French businessman living in the country, sold his stake in the
commercial TV station TV Klan to local buyers in 2005. The intentions of the
German WAZ corporation in Albania (see above) are not yet clear.

5.3 Local and regional players

Fraught with harsh economic difficulties, local and regional broadcasting is foundering
in most of the countries included in this study. Financed most often by municipalities,
these broadcasters are in cahoots with local government. Some manage to survive by
selling local news coverage to nationwide stations. Otherwise, local broadcasting is in a
deplorable situation, airing low-quality programming. Some public service broadcasters
still operate local studios, which in other countries have been sold off. There are local
channels run by cable operators, but the quality of their programming is also low.

In Albania, the 48 local stations outside the capital Tirana cannot keep up with
technological developments. In Bulgaria, the public broadcaster Bulgarian National
Television (BNT, Bwseapeka naynonanna menesusus) operates centres in Varna, Plovdiv,
Blagoevgrad and Rousse. It spends generously on these centres, but their programming
is still thin, based mostly on repeats.

Local TV stations in Poland have gradually lost their editorial and financial
independence since they linked up with the nationwide networks. In 2006, Niezalezna
Telewizja Lokalna Radomsko was included in TVN’s network and Telewizja ODRA,
which airs two hours of local programming in nine municipalities, joined TV4. TVP’s
regional network of stations, operating as TVP3, reduced local production and started
to air more programmes produced in TVP’s Warsaw studios. In 2008, the
Government announced plans to dismantle TVP3 and divide it up into 16 local public
TV stations that would be financed in part by local authorities.

In Romania, local broadcasting has entered the hands of rich businessmen who use the
stations to pursue their political ambitions and interests. Local journalists face constant
censorship and economic pressure.

Macedonian local TV stations struggle to survive, mostly filling their schedules with
entertainment. Three years after the 2005 Broadcasting Law introduced the concept of
non-profit broadcasting, this sector is still practically non-existent. Only one licence
has been awarded, to a student radio station.

In Slovakia, local TV stations are 80 per cent financed by municipalities. Some of
them, in places such as Nitra and Tren¢in and the capital Bratislava, started to fare
better economically due to subventions from the municipalities. However, this support

® The only foreign investment is in cable television.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

50



OVERVIEW

obviously increases their dependence on the local authorities and reduces their editorial
independence. Generally, local TV content has been improving because of the
sustained training of their journalists.

In Lithuania, regional and local broadcasting are marginal. However, the audience
share and reach of these stations have slowly increased over recent years. In Italy, local
TV broadcasting is fragmented, being covered mostly by a few nationwide networks
and syndicated content. Italy has some 500 local stations, but the sector is characterised
by a chaotic distribution of frequencies, dating back to the 1980s when broadcasting
developed without a regulatory framework. The high number of local channels is,
however, officially justified in Italy as contributing to the pluralism of information.

6. PROGRAMMING

6.1 Output
News

News output is traditionally a priority for both print and electronic media, and a
litmus test of public service quality. Editorial independence continues to suffer in
almost all the countries of our sample, and sensationalism and tabloid fare often
dominate the TV news agenda. Investigative reporting and serious talk shows are being
marginalised or cut altogether. Reality shows continue to inundate the screens, mostly
on commercial stations.

Except in Lithuania and Poland, private TV stations gain the highest ratings for
primetime newscasts (see table 13). In Lithuania, the news on the private channels LNK
and TV 3 also gains high ratings, very close to the public broadcaster’s results.

Table 13. Most watched newscasts in 2006

Country Channel Type of channel
Bulgaria BTV Private
Czech Republic TV Nova Private
Italy Canale 5 Private
Lithuania LTV Public
Republic of Macedonia Al Private
Poland TVP1 Public
Romania Pro TV Private
Slovakia TV Markiza Private

Source: OSI research

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 51



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

In Poland, genres such as drama, classical music and documentaries are produced
almost exclusively by TVP. Combined with news, educational and religious
programming, they amount to about 35 per cent of TVPI’s output. However,
programmes of a public service nature are relegated to unattractive time slots. The
renowned film director Agnieszka Holland has said:

In TVP, the low quality of programmes and lack of standards are more
painful than the one-sidedness of its news programmes because news viewers
have an alternative on 4private TV. They do not have a choice for real
cultural [programming]. 6

Bulgarian broadcasting does not offer much variety. The newscasts have become
increasingly popular. Private bTV and TV Nova have improved their news ratings,
while BNT has seen a steady decline in its primetime news viewing figures.
Programmes for young viewers are almost non-existent. In general, only public service
broadcasters show educational programming; even there, these programmes are
marginal.

Newscasts on all major TV stations in Albania have clearly improved. After the change
of management in 2006, higher-quality programmes began to appear on Albanian
Television (TVSH, Televizioni Shqiptar). Nevertheless, the news is neither impartial
nor fair, because all outlets mould their coverage according to their economic or
political interests. TVSH gives extensive coverage to the activities of the Government
and political parties, neglecting civic perspectives.

Lithuanian broadcasting has seen a clear shift from information, cultural and
educational programmes to entertainment on both public and commercial channels.
The number of serious talk shows dropped from ten in 2004 to four in early 2007.

The programmes on Macedonian Television (MTV, Makedonska televizija) are not
very different in quality from those on the private stations. MTV, however, airs
significantly less entertainment and more educational programming. News
programmes occupy a central place in the in-house production of most Macedonian
TV stations. This is also due to the repeated political crises in the country that keep the
viewers glued to their screens. News has become the strand in which the media
compete directly, both in content and in the number of engaged journalists. For
example, 51.0 per cent of the nationwide audience watches the news on Al every day,
33.0 per cent on Kanal 5 and 26.0 per cent on Sitel TV. MTV news attract the

smallest audience.

In Romania, news programmes dominate both the first channel of public service
Romanian Television (TVR, Televiziunea Roménd) and private Pro TV. News
accounts for more than 25 per cent of total programming on both these stations. Other

4 Tadeusz Sobolewski, “Ratujmy w TVP, co si¢ da” (Let’s Save What We Can at TVP), Gazeta
Wyborcza, 15—-16 March, 2008, p. 16.

52 OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

private stations such as Antenal and Prima TV also air a significant amount of news.

Realitatea TV, an all-news channel with a much smaller average audience than its
g

rivals, beats TVR1 in the ratings for current affairs programmes and talk shows.

In Slovakia, news and current affairs come second after drama, which is the most
popular strand on public STV. Since 2006, STV has visibly favoured the Government
whose share in the station’s political news output rose to almost 75 per cent. This bias,
which has tainted STV’s reputation, came after almost a decade of neutral and even
critical news coverage. Czech public TV also devotes generous airtime to news.

In both Slovakia and the Czech Republic, the major private channels continue to
provide a typical commercial diet, including soaps, films, foreign series, reality shows
and entertainment.

Minority programming

Programming for national or ethnic minorities continues to be provided almost
exclusively by public service broadcasters. In Lithuania, Poland, the Republic of
Macedonia, Romania, Slovakia and the Czech Republic, the public service stations
devote special programmes to national minorities. However, in most cases, the time
devoted to this programming strand is insignificant in terms of the schedule as a whole.
Despite broadcasting in many minority languages, Macedonian MRT has not managed
to promote social cohesion between the various ethnic groups. The public space of the
Macedonian majority and the Albanian minority differ because of the often disparate
and sometimes conflicting accounts of events served up by their respective media
outlets. In Albania, public service TV and some commercial channels occasionally air
programmes for national minorities; media that specialise in minority coverage are
struggling to survive. They are all individual initiatives, without any support from the
Government.

6.2 Editorial independence

Despite improvements related mostly to the establishment of self-regulatory structures,
higher legal standards of independence and more robust statutes of public service
broadcasters, the broadcast media continue to be subject to heavy pressures from
political and business interests. Real editorial independence of both public and private
media has continued to deteriorate in most countries covered by this report. Pressures
on public service broadcasters in particular have intensified.

Public service television

Between 2004 and 2006, Polish TVP saw higher levels of pluralism and
professionalism, especially among the team producing the primetime newscast, which
was led by a renowned journalist who had formerly worked for the BBC. Since 2006,
however, the station’s news coverage has become politically biased once again, with the
ruling parties enjoying more extensive and more positive coverage.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 53



T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

Despite accusations from reporters at CT that politicians and lobbyists continue to
exert pressure on the station, the Czech public service broadcaster now resists such
interference more effectively than in the past. Clashes between journalists and
management were more like office politics than systematic attacks on the station’s
independence.

At the Romanian TVR, attempts at independent reporting continue to be dashed. In
2007, the station showed film featuring the minister of agriculture, Decebal Traian
Remes, receiving a bribe from one of his predecessors as an inducement to favour a
particular businessman in a public tender. Instead of triggering an investigation, the
report attracted the ire of the Prime Minister, who denounced the station for
“executing” his colleague.

In Albania, journalists with TVSH have lictle protection. Underpaid, often working
without contracts, journalists have little incentive to pursue editorial independence or
produce better-quality programmes. Some commercial TV stations in Albania have
gained greater political independence, but TVSH still grapples with gross political
interference, especially after changes of government. Following the 2005 elections,
more than 80 TVSH employees were fired, including 10 journalists known to have
leftist preferences.

In Italy, the political establishment continued to treat RAI as its own broadcaster.
Although it did not achieve the degree of control that Berlusconi had enjoyed, the
Prodi Government (2006-2008) did not chart a different course. The editor of the
station’s main newscast (7G Uno) was immediately replaced with a prominent
journalist from the daily newspaper 1/ Corriere della Sera, who openly declared his
sympathy for Prodi’s centre-left coalition.

In Slovakia, following the change of management in 2006, STV became highly
politicised, and its programming suffered accordingly. Soon after taking charge at STV,
Radim Hreha sacked Roland Kyska, the director of STV’s news department, and
Eugen Korda, the editor-in-chief of the investigation programme “Reportéri”
(Reporters). Both moves are said to have been made under political pressure. The
crusade against independent-minded journalists continued in 2007 when another STV
reporter, Stefan Hrib, was fired and his programme, considered one of the best shows
to appear on STV in a long time, was cancelled. That summer, a third of STV’s news
team left the station, complaining about the lack of editorial freedom. They said that
they were asked to report positively about the Government and ruling coalition parties.
These crises badly damaged STV’s reputation.

Commercial television

The picture of editorial independence in the commercial sector is not rosier. In Italy,
the collusion between news and politics that characterises RAI journalism is also found
in Canale 5, Rete 4 and Italia 1, channels owned by Berlusconi, which account for 40
per cent of TV news and current affairs.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

54



OVERVIEW

In Poland, editorial independence has continued to suffer in the private broadcasting
sector despite journalists’ efforts to wrest as much freedom as possible from political
and business interests. The owners of private media behave no differendy from
politicians, using their assets as a weapon to pursue their business interests.

Like their colleagues at TVSH, Albanian journalists in the private media have to work
amid poor and insecure conditions. The overwhelming majority have to work without
contracts. In the Republic of Macedonia, broadcasting continues to be treated by
private owners as a tool for pursuing personal or business interests. Political neutrality
and lack of bias are hard to sustain because the most influential stations are owned by
leaders of political parties or other individuals with political connections.

Romanian private broadcasting is increasingly “tabloid” in character. Newscasts on
private TV lead with scandal and sensationalism, focusing mostly on accidents,
domestic violence and other crimes. Information is packaged in a way that secks to
shock. Unlike the news on public TV, which provides better reporting, closely
following the most relevant issues of the day, news on the private media is preoccupied
with trivial events and is poorly documented.

Slovak private media have improved somewhat over recent years. The use of private
broadcast media for political purposes — as seen during Pavol Rusko’s ownership of TV
Markiza — is no longer common. More worrying is the increasing commercialisation of
the public service broadcaster, which has a negative impact on the pluralism of news
and current affairs. But the independence of private broadcasting has again been hurt
by the incumbent Government, which treats the media in general as a wing of the
political opposition.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 55



T E L E V I S 1 N A C R O

NN E U R O P E 2 0 0 8

7. RECOMMENDATIONS

7.1 Original recommendations from the 2005 report”

In most countries covered by this monitoring, the recommendations put forward in the
original report remain pertinent. Albania and the Republic of Macedonia are partial
exceptions. In Albania, many of the recommendations from 2005, in particular in the
area of legislation and distribution of State advertising, have been adopted over the past
three years. In the Republic of Macedonia, a clutch of recommendations in media
legislation, broadcasting policy and industrial relations have been adopted, at least in
part. Italy is a case apart. It is not probable that the tentative reforms launched by
Prodi’s minister of communications, Gentiloni, will be carried forward by the new

Berlusconi Government.

7.1.1 Policy

Public consultation

Recommendation (2005)
1. Governments and Parliaments should
provide for broad public consultations about
media policy and media legislation. Public
authorities, particularly in transition countries,
should pay particular attention to involving
civil society representatives, including from
consumers’ groups, media rights organisations
and NGOs, professional organisations,
academia and other civic partners, in media
policy and legislation. In particular, such civil
society representatives should be consulted on:

* measures to ensure that broadcast regulators,

and the broadcasters themselves, are fully

independent;

« digitisation and other technological

developments relating to broadcasting;

* measures to ensure that the public interest is

served by broadcasters;

* monitoring for compliance of broadcasters

with their legislative and licence obligations.

Comment (2008)

Although broader debate on media policy and
reform has intensified in most of these
countries, Governments and Parliaments still
avoid consulting civil society in a meaningful
manner. In Romania, the most extreme case,
Parliament has not consulted with the
regulator even over legal changes that affect
the regulator itself. In Poland, no public
debate has been organised on the future of the
Polish public service broadcaster. However,
following the 2007 elections, the
Government’s plans to reform the regulatory
framework and PSB stirred up an
unprecedented broad debate. In Albania, the
Government has consulted the main interest
groups over media legislation, albeit at the last
minute, and under pressure from these
groups. In Bulgaria, the regulator has been
more open, for example consulting with
media organisations over licensing criteria.
Hence, this recommendation remains
pertinent. It is crucial for Governments and
Parliaments to involve civil society and media
organisations when preparing policy and
legislation for the media.

7 OSI/Overview, pp. 25-32. This follow-up report assesses developments in nine of the countries

that were monitored in the original report.

56

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

Public education and awareness-building

Recommendations (2005)

2. Governments, Parliaments and broadcasters
should engage in, and support, serious and
extended education efforts to inform the public
on all aspects of media policy and media
developments that are of public interest.
Training

3. Governments, together with media owners,
the universities and civil society organisations,
should increase their efforts to ensure training
and professional development of media staff,
both through support of on-site training and
further development of specialised training
institutions.

Comment (2008)

There is no combined effort from the
Government, Parliaments or broadcasters to
promote the education of the general public
in the media. Where it is done at all, such
work is usually carried out by NGOs. In
Romania, for example, the Media Monitoring
Agency (AMP, Agentia de Monitorizare a
Presei) has done concerted work in
supporting the introduction of media literacy
as a discipline in the country’s secondary
schools. In Macedonia, the Open Society
Institute has supported various NGO projects
to improve media literacy

Programming

Recommendations (2005)

4. Governments and regulators should either
impose basic public service obligations for
commercial broadcasters, as a necessary and
desirable instrument of broadcasting regulation,
or should encourage commercial broadcasters to
broadcast public interest content, through
appropriate incentives.

5. Governments or regulators, as applicable,
should provide financial and other support to
producers who create programming for ethnic,
linguistic and other minorities, and for
broadcasters which broadcast such content. At
the same time, regulators should recognise the
fundamental importance of such content in the
licence granting process, where appropriate for
the context.

6. Parliaments should, where necessary, amend
legislation to empower broadcasting regulators
to monitor closely the programming of TV
broadcasters, to ensure their compliance with
legal and licence obligations.

Comment (2008)

There have been no significant efforts by
governments or regulators to boost public
service content either through incentives or
obligations.

In Poland, the Government and Parliament
have yet to clarify the public service role of
PSB. This should be addressed by legal
amendments that are now in preparation.
Romanian broadcasters made no effort to join
forces to support better-quality TV
programming. In Slovakia, broadcasters have
begun to support educational and cultural
policy on broadcasting by producing their
own formats and programmes and by
increasingly cooperating with independent
producers.

Programming for minorities is left to public
service broadcasters. Commercial broadcasters
have little if any incentive to address this
important constituency. In the Republic of
Macedonia, there are repeated calls for a
debate about how to overcome the
segregation of the public sphere along ethnic
lines. To foster understanding of various
ethnic communities, the broadcast regulator
has been called on to support the non-profit
media sector.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)

MEDIA PROGRAM

57



T E L E V I S 1 N A C R O

NN E U R O P E 2 0 0 8

There has been no major change in the
capacity of the regulators to help them adapt
to the new complex broadcast environment.
With the rise of digitisation and new
technologies, broadcasting regulators are
passing through turbulent times. Only in
Bulgaria, at least in terms of technical
infrastructure, has the regulator’s
administrative capacity been increased.

Digitisation

Recommendations (2005)

7. Governments should adopt national policies
on digitisation and draw up action plans for the
transition to digitisation.

8. Governments should initiate legislation that
provides for the automatic granting of licences
for digital broadcasting to public service
broadcasters, with the aim of ensuring that PSB
is preserved in the digital environment.

9. Parliaments should initiate legislation to
forbid the formation of conglomerates grouping
operators involved in the digital chain — such as
digital multiplex operators, TV stations,
programmes packagers and software providers —
in order to prevent the development of
dominant positions in the digital TV market.
10. Parliaments and Governments should, in
view of the likely transformative effects that
digitisation will have on broadcasting,
encourage public education campaigns and
debate on the introduction of digitisation.

Comment (2008)

In most of the monitored countries legislation
on digitisation has been adopted. Romania
and Bulgaria, which lag behind in this
respect, have seen some progess in this area
in 2008. Albania is still in need of a strategy
for digitisation.

PSB is usually safeguarded in the digital
environment. In those countries with more
advanced digital legislation, such as the Czech
Republic, public service TV has been assigned
a good number of frequencies.

Provisions on preventing the formation of
dominant positions in the digital chain are
being developed in some countries. Recent
Czech legislation, for example, prevents cross-
ownership between operators of electronic
communications networks and holders of
broadcast licences.

There is a gradual growth in knowledge about
digital technologies, supported partly by the
Government, partly by civil society. In
Slovakia and the Czech Republic, special
information strategies on digitisation have
been produced.

Local television and community media

Recommendation (2005)

11. Governments should include in their
national media policies strategies for the
development of local TV stations and
community media. Such stations and media
should have fair access to the frequency
spectrum, and should, where a reasonable
showing of need has been made, benefit from
support to start up their operations.

Comment (2008)

Local TV stations are still struggling with
financial crisis, often functioning as tools in
the hands of their owners, either
municipalities or entrepreneurs with
numerous other businesses. The Republic of
Macedonia is the only example where
legislation supports the concept of a non-
profit sector in broadcasting.

58

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008



OVERVIEW

7.1.2 Broadcasting regulators

Independence and transparency

Recommendations (2005)

12. Governments should ensure, both in
legislation and in practice, the political and
operational independence of broadcasting
regulators, in line with the Council of Europe’s
recommendations.*®

13. Governments should ensure that
broadcasting regulatory bodies are provided
with sufficient funding to carry out all aspects of]
their remits. This should, in particular, include
the duties of the regulators with respect to
monitoring broadcasters’ compliance with
legislative and contractual licence conditions,
their enquiries into non-compliance, and, where
appropriate, the handing down of appropriate
sanctions.

14. Governments should move to enact detailed
conflict-of-interest rules for appointment to,
and continued membership of, broadcasting
regulatory bodies, where these are not already
present in legislation, and they should ensure
proper implementation.

Comment (2008)

Broadcast regulators have gained more
operational independence. This progress is
undermined, however, by the increasingly
overt politicisation of these bodies, as recent
appointments clearly show. A positive
exception is Poland, where legal amendments
in 2008 should serve to reduce political
influence over appointments to the national
regulatory body.

Many broadcast regulators still lack powers,
expertise or capacity (or a combination of
these) to carry out their tasks. The Italian
regulator, for example, has seen no reform of
its governing structures or increase in its
powers so that it can implement its decisions.
In Albania, recommendations to boost the
independence of the regulator have been
addressed, but further steps are needed to
buttress its autonomy.

“ The key recommendation in this regard is the Council of Europe’s recommendation on the

independence and functions of regulatory authorities for the broadcasting sector of 2000, and its

guidelines concerning the independence and functions of regulatory authorities for the

broadcasting sector (Council of Europe, Committee of Ministers, Recommendation (2000) 23 of

the Committee of Ministers to the member

states on the independence and functions of

regulatory authorities for the broadcasting sector, adopted by the Committee of Ministers on 20
December 2000, at the 735th meeting of the Ministers’ Deputies).

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)

MEDIA PROGRAM

59



T E L E V 1 N A C R O

NN E U R O P E 2 0 0 8

Frequency allocation

15. Broadcasting regulators should ensure
transparent, non-discriminatory and
proportional procedures for the allocation of
radio-electrical frequencies. EU member States
should ensure, in particular, that the provisions
of EU Directives 2002/21/CE (the Framework
Direv:tive)49 and 2002/22/CE (the Universal
Service Directive)’ are fully transferred to
national legislation.

Some broadcast regulators have taken
initiatives that show their willingness to
allow a more diverse range of operators to
enter the market. However, the regulators
are still struggling with political pressures
and increased lobbying by established
broadcasters. In the Czech Republic, a
market that stands in urgent need of more
competition for the two nationwide private

Licensing for digital broadcasting

broadcasters, the regulator awarded the first

16. Broadcasting regulators should ensure that
digital licences are distributed to a diverse range
of operators, in order to ensure that the current
dominant positions in the analogue broadcasting
are not perpetuated.

digital licences in 2006. But the first digital
stations only managed to launch in 2008,
after two years of legal disputes instigated by
commercial broadcasters.

7.1.3 Public service broadcasting

Recommendations (2005)

17. Governments should continue to support
PSB as a vital element of democracy. Policy and
legislation should respect the principle that
market forces alone cannot, and should not,
determine PSB policy.

Comment (2008)

Governments continue to try to control PSB
systems. In all but one of the monitored
countries, public service broadcasters have
experienced mounting politicisation and
pressure. (The exception is the Czech

Republic.)

Independence and funding

18. Governments should initiate legislation
where needed, and implement existing
legislation as required, to ensure that for public
service broadcasters, the appointments
procedures for the Director-Generals and for
members of the Boards are independent,
transparent and fair.

19. Governments should initiate legislation to
oblige the public service broadcasters to put in
place mechanisms to ensure the transparency of

their expenditures, and in particular of their

As well as coping with the challenges of
actual or atctempted political manipulation,
public service broadcasters have had to deal
with their own flawed funding models and
disintegrating reputations.

Governments have not adopted legislation
that would ensure the independence and
stable financing of public service
broadcasters. On the contrary, they have
turned these broadcasters into political
institutions responding more to

49

Directive 2002/21/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on a
common regulatory framework for electronic communications networks and services, L108/33,
Brussels, 24 April 2002 (Framework Directive).

Directive 2002/22/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on
universal service and users’ rights relating to electronic communications networks and services,
L108/51, Brussels, 24 April 2002 (Universal Service Directive).

50

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

60



OVERVIEW

utilisation of public funds.

20. The Boards of PSB should be obliged — and
where they are so obliged, these obligations
should be enforced — to ensure that the
programming of the broadcasters is in
compliance with their public service remit. This
is particularly important in view of the fact that
public service broadcasters have tended to yield
to commercial pressures, adjusting their
programming with a view merely to increasing
audience share.

governmental and political interests than to
the public interest. In Romania, for example,
for the first time after the collapse of
communism in 1989, the public service
broadcaster is now managed by a politician.
In several countries, public service
broadcasters are on the brink of financial
collapse. Macedonian public service TV has
lost almost its entire funding over the past
few years, and had to be rescued by an
injection of funds from the state-owned

airport authority.

7.1.4 Commercial television broadcasting

Transparency

Recommendation (2005)

21. Governments should adopt and implement
legislation ensuring transparency of ownership
of all media outlets, including external investors.

Comment (2008)

With the exception of Romania, where the
regulator has managed to compel
broadcasters to disclose their real owners,
there has been no progress in improving
transparency. For example, calls for a public
register of broadcasters” owners in Bulgaria
have been ignored. In the Republic of
Macedonia, the 2005 broadcasting law
introduced provisions on transparency of
ownership. These provisions are not
implemented, however, and politicians
continue to control TV stations that are
owned by cronies.

7.1.5 Other

General employment protections

Recommendation (2005)

22. Governments should, where such legislation
is not in place, adopt legislation to ensure social
and labour protection for media professionals
employed both in commercial broadcasters and
in public service broadcasters.

Comment (2008)

Little or no advance is perceptible in this
respect. This recommendation remains
pertinent especially in countries where such
measures are badly needed due to a harsh
environment for journalists. In Albania, for
example, the Government did not address
requests for specific steps to enforce the
Labour Code in media outlets.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)

MEDIA PROGRAM

61




T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

7.2 New recommendations based on the 2008 monitoring
7.2.1 Policy

1. In countries where legislation on digitisation and new technologies is lacking, such
laws should be adopted as soon as possible. In preparing these laws, Governments
should consult with the main stakeholders and actively involve civil society.

7.2.2 Regulatory authorities

2. Given the new realities brought about by technical convergence, Governments
should support the unification of technical and content regulators into a single body.
Parliaments should adopt legislation ensuring the independence of these regulators and
sufficient capacity to cover the integrated sector. The councils of these bodies should be
composed as much as possible of people with sufficient expertise and knowledge of the
communications fields.

3. Representatives of civil society should be included in the membership of the
regulatory bodies. However, experience in some countries shows that the mechanisms
of delegation by civil society organisations need to meet the need for professional
expertise and for commitment to the autonomy of the regulator.

4. The quantum increase in audiovisual output will present a huge challenge to the
monitoring remit of the broadcast regulators. If they were to extend their analogue
monitoring to the full range of digital outlets, these regulators would need extra
resources on a scale that is simply unrealistic to expect. Moreover, if these resources
were to be provided, they would be absorbed by round-the-clock scrutiny of largely
blameless broadcasting. Accordingly, the old model of comprehensive monitoring
should be replaced with a looser system that combines proactive expertise on the part
of the regulator (acting as researcher as well as adjudicator), with external comments,
complaints and recommendations from professional and civil society organisations.”'
Government, parliament, the regulator, the media professionals and civil society groups
in each country should initiate the process of transforming the monitoring practices,
making them fit for purpose in the digital age.

7.2.3 Public service broadcasting

5. Parliaments, Governments, regulators and other interested parties should start a
public debate about the future of PSB, with an emphasis on depoliticised governing
structures, access to new platforms and independent public funding.

1 One example of such an organisation is the Voice of the Listener & Viewer (VLV), in the UK.

The VLV is an independent NGO that “represents the citizen and consumer interests in
broadcasting, and speaks for listeners and viewers on the full range of broadcasting issues”. For
more information, see http://www.vlv.org.uk (accessed 10 September 2008).

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

62


http://www.vlv.org.uk

OVERVIEW

6. With local broadcasters foundering under pressure from local owners and
municipalities, broadcast regulators should adopt strategies aimed at fostering this
sector, by supporting, for example, functioning non-profit and community media
sectors. They should earmark licences and envisage sources of financing for these
outlets.

7.2.4 Commercial broadcasting

7. Parliaments should ensure that digital laws contain provisions on ownership
concentration among players in the digital chain, including broadcasters, telecoms
companies, multiplex operators and other service providers.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 63



T E L E V I S 1T O N A C R O S § E U R O P E 2 0 0 8

ANNEX 1. Legislation cited in this report

Council of Europe, Committee of Ministers, Recommendation (2000) 23 of the
Committee of Ministers to the member states on the independence and functions of
regulatory authorities for the broadcasting sector, adopted by the Committee of Ministers
on 20 December 2000, at the 735th meeting of the Ministers’ Deputies.

Directive 2002/21/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on
a common regulatory framework for electronic communications networks and services,

L108/33, Brussels, 24 April 2002 (Framework Directive).

Directive 2002/22/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on
universal service and users’ rights relating to electronic communications networks and
services, L108/51, Brussels, 24 April 2002 (Universal Service Directive).

European Commission, “Communication from the Commission to the Council, the
European Parliament, the European Economic and Social Committee and the
Committee of the Regions on accelerating the transition from analogue to digital
broadcasting” (from digital “switch-over” to analogue “switch-off”), COM(2003) 541
final, 17 September 2004.

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

64



OVERVIEW

ANNEX 2. Bibliography

Davies, Nick, Flat Earth News (London: Chatto & Windus, 2008).

Digital Strategy Group of the European Broadcasting Union, Media with a Purpose. Public
Service Broadcasting in the Digital Era, November 2002.

European Audiovisual Observatory, Trends in European Television 2006, Volume 2,
Strasbourg, 2006.

European Audiovisual Observatory, Video on Demand in Europe, Strasbourg, May 2007.

European Audiovisual Observatory, Video on Demand in Europe. Second Survey of VoD
Services as of January 2008, Strasbourg, April 2008.

European Audiovisual Observatory, Yearbook 2007. Trends in European Television,
Strasbourg, 2007.

Kalathil, Shanthi, “Scaling a Changing Curve: Traditional Media Development and the
New Media (A Report to the Center for International Media Assistance)”, 3 March
2008.

Kirsch, Thomas, “Multi-channel Homes — Cable and Satellite TV”, in IP International
Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts, October 2007.

Marsden, Chris, Jonathan Cave, Eddy Nason, Andy Parkinson, Colin Blackman, Jason
Rutter, Assessing Indirect Impacts of the EC Proposals for Video Regulation. Executive
Summary for Technical Report TR-414-Ofcom. Prepared for Ofcom, 31 August 20006.
Available at http://www.ofcom.org.uk/research/tv/reports/videoregulation/vidregexec.pdf

Nissen, Christian S., “Public Service Media in the Information Society”, Report prepared
for the Council of Europe’s Group of Specialists on Public Service Broadcasting in the
Information Society (MC-S-PSB); Media Division, Directorate General of Human
Rights, Council of Europe, February 2006.

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM (EUMAP)
MEDIA PROGRAM 65


http://www.ofcom.org.uk/research/tv/reports/videoregulation/vidregexec.pdf

T E L E V I S 1T O N A C R O § S E U R O P E 2 0 0 8

ANNEX 3. Glossary of acronyms

DTT (Digital Terrestrial Television): deployment of digital technology through aerial
broadcasts to a conventional antenna.

DVB-H (Digital Video Broadcasting — Handheld): one of the three predominant
mobile TV formats, allowing broadcast services transmission to mobile handsets. As of
March 2008, it has become the EU’s preferred technology for terrestrial mobile
broadcasting.

IPTV (Internet Protocol Television): a system of delivering digital TV content using
internet protocol over a network infrastructure. The content is received not via
traditional broadcast and cable formats, but through technologies employed for
computer networks. IPTV is usually packaged with internet services such as internet
connection and VoIP (Voice over Internet Protocol). The package of internet,
telephony and internet access is known as triple play. If mobile telephony services are
included, it is called quadruple play.

UHF (Ultra High Frequency): a range of electromagnetic waves with frequencies
between 300 MHz and 3 GHz. UHF is one of the most commonly used frequencies
for the transmission of TV signals. Mobile phone companies also use UHF for their
transmission. UHF is used broadly by public service agencies for two-way radio
communication.

VoD (Video on Demand): a system of streaming content to view it in real time or
downloading content for viewing it at any time. Telecom companies and cable TV
operators offer VoD streaming or downloads of programmes to a Digital Video
Recorder (DVR).

OPEN SOCIETY INSTITUTE 2008

66



